Värre än vanligt…

Argusögat

Argus

Mira nämnde i en kommentar något om mitt Argusöga. Varför inte spinna vidare på det tänkte jag och så här blev det. Ovan kan du se mitt Argusöga – ögat som ser lite av varje (att lägga ut hundra stycken skulle nog inte uppskattas av läsarna).

Argus 2

Ögat som gillar målade siffror som dessa jag fann i Gamla stan. Skuggningen var snygg så när som på de blå prickarna. De kan nog funka i andra sammanhang, här och var blir de snygga avslutningar, men här blir det lite för mycket blåbärsris över det hela.

Argus 3

Argusögat gillar vackra arbeten som detta. Utskuret med möda och hantverksskicklighet. Att dörren den sitter på hänger lite snett och vint med årens rätt gör inget och stör inte.

Argus 4

Syner som denna har dock Argusögat vissa invändningar emot. Fyrhjulingar har jag egentligen inga synpunkter på, såvida de inte inkräktar på min promenadväg som till exempel här på Skeppsbron. Dessutom kunde Argusögat konstatera att killen som klättrade på Millesskulpturen i bakgrunden hade tur som inte ramlade ner. Han kunde ha slagit sig rejält.

Vissa dagar hinner Argusögat lägga märke till mycket, andra inte. 🙂

8 svar

  1. Det där ögat känner jag igen! Det har jag själv varit och pillrat på några gånger.

    Jag är ledsen att säga det, men oftast tycker jag att de som sitter på sådana där fyrhjuliga grunkor skulle må bäst av att promenera istället…

    11 augusti 2009 kl. 09:41

  2. Staffan H

    Mira: Så även jag.
    Din uppfattning styrks av fyrhjulingsmannens kroppshydda. 🙂

    11 augusti 2009 kl. 10:07

  3. tusse

    Fyrhjulingsmannens kroppshydda – den överviktiga damen – den dito skulpturen blir bara för mycket alltså!

    11 augusti 2009 kl. 13:28

  4. Staffan H

    Tusse: Ja det blev en verklig tungviktsbild om uttrycket ursäktas.

    11 augusti 2009 kl. 16:41

  5. Hm, så där tänkte jag också om den nedersta bilden. Millesskulpturen blir liksom en kommentar till människorna vid fyrhjulingen. Intressant.

    12 augusti 2009 kl. 11:51

  6. Staffan H

    Gabrielle: Man kan alltid uppfatta bilder på olika sätt och jag tycker det är intressant när olika uppfattningar uttrycks. Skulpturen funkar som någon sorts pendang eller vad man ska kalla det, det är åtminstone min uppfattning.

    12 augusti 2009 kl. 12:18

  7. Som jag sagt förut. Du har verkligen öga för detaljer. Det är inte alla som ser dom små sakerna och en del går genom livet utan att se något alls. Var glad och tacksam för din förmåga. Det gör livet så mycket rikare

    13 augusti 2009 kl. 17:17

  8. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag använder detaljögat rätt ofta numera och det är till god nytta när jag är ute med kameran. Det kan förstås komma till pass vid andra tillfällen också, men glad för förmågan är jag.

    14 augusti 2009 kl. 00:36

Kommentera

