Värre än vanligt…

Fartygsbesök

Gästfartyg 1

Nu börjar säsongen för  kryssningsfartygens besök i Stockholm lida mot sitt slut, men härom dagen låg SILVER CLOUD inne vid kaj. Rådande augustimörker till trots passade jag naturligtvis på att ta några bilder av fartyget.

Gästfartyg 2

Hytt med egen balkong. Inte illa!

Gästfartyg 3

Utan tänd ytterbelysning kan en sådan hytt ge ett ännu elegantare intryck som osökt för tanken till gamla amerikanska filmer.

Gästfartyg 4

En port i fartygssidan stod på glänt. Spännande! Det som normalt är dolt för vanliga dödliga är jag alltid extra nyfiken på.

Gästfartyg 5

Tågvirke, en ventil och några skuggor. Folk är så känsliga för bildbrus nuförtiden. Annat var det förr. En Tri-X rulle kunde ge intressant kornighet i bilden, i synnerhet om den var pressad. På den tiden kunde det uppfattas som något medvetet i bildkompositionen jag tror jag har fått ett litet återfall. Skriker du över detta skriker du för döva öron här.

Gästfartyg 6

Sedan är jag ju som jag är och måste upptäcka fartyget på mitt sätt. Det undangömda, det som finns där men som sällan läggs märke till utgör en lockelse.

Gästfartyg 7

Klys där det fanns lys – mer behövdes inte. Jag är sakletare och därmed basta!

Gästfartyg 8

Ännu ett – vilken lycka! En gång för länge sedan jobbade jag på ett stort, fint rederikontor och jag vikarierade ungefär ett år som kontorist på dess tekniska avdelning. Det måste ha hänt något med mig då.

Gästfartyg 9

Okonventionell bild så det förslår, men så här kan man väl också få avbilda ett fartyg om man vill? Därmed var det slut på mitt utforskande av fartyget och jag fortsatte hemåt nöjd och belåten.

7 svar

  1. Min kompis mister P har precis stigig iland från den kryssningsbåten. Han har varit på bröllopsresa. Vad roligt att se båten. Vilket sammanträffande

    18 augusti 2009 kl. 07:52

  2. Every cloud has a silver lining…

    Vi är uppvuxna med pressad Tri-X, du och jag Staffan. Jag kan också tycka att det tillför något med brus, som det kallas nu för tiden. Korn sa vi.

    Förresten planerar jag ett inlägg med utrotningshotade fotoord. Har redan skrivit en servett full. Kornskärpa…

    18 augusti 2009 kl. 08:56

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Världen är tydligen väldigt liten ibland. 🙂

    Mira: Själv pressade jag bara några filmer, men jag har sett flera fina korniga bilder och därför tycker jag att det är synd att man idag är så rabiat mot precis allt vad bildbrus heter. Det är lite av en teknik i sig, även om jag inte skulle vilja se brus i varenda bild.

    Det låter intressant om inlägget med de utrotningshotade fotoorden. Själv säger jag ofta exponeringsmätare istf ljusmätare. Efter en tid i den digitala fotovärlden insåg jag att färgtemperatur numera kallas för vitbalans. Krångla till det sådär…

    18 augusti 2009 kl. 10:15

  4. Barbro

    Du börjar bli duktig med ljuset. Den med gardinerna påminner om en thriller.. 🙂

    18 augusti 2009 kl. 14:00

  5. Staffan H

    Barbro: En gång i världen höll jag på mycket och experimenterade med just ljuset i bilden. Sedan följde ett uppehåll från den sortens bilder plus, lite senare, än uppehåll från regelbundet fotograferande. Det hade ju sina konsekvenser och det tog sin tid att ta sig tillbaka. Nu börjar det likna något igen och det är kul!

    18 augusti 2009 kl. 18:10

  6. Barbro

    ok. Jag responderar på det jag ser nu, i dina bilder och det senaste halvåret. Andningspauser från sitt favorit motiv – ljuset – som även jag är fascinerad av måste få ta sin tid. Ju mer jag *ser* desto mer blir skuggan en del av mig och därav bättre bilder. Även så för din del. Sen jag kan ifrågasätta själv, varför i hela friden, jagar jag skuggor?! ‘ler’. Utmaningen i bildskapandet.

    19 augusti 2009 kl. 08:51

  7. Staffan H

    Barbro: Jag tror var fotograf hittar något som han eller hon fascineras av och därför gärna fotograferar för att få grepp om. Vatten kan till exempel vara jobbigt, så även skuggor och ljus. Där ligger sannolikt ännu en av utmaningarna i bildskapandet; ju mer man lär sig desto mer intresserad blir man och desto mer bilder inom det området och på temat blir det.

    19 augusti 2009 kl. 12:21

Kommentera

