Värre än vanligt…

En fridag i kulturens tecken

Båt 1

Idag hade jag fridag. Vädret var inte mycket att hurra för, även om det var hyfsat varmt ute. Blåste mycket gjorde det och förrädiska moln behagade ibland släppa ifrån sig regn i riklig mängd. En dag som gjord för att tänka tillbaka på en av sommarens fina dagar då det var varmt och jag tog en lång promenad i värmen. Så småningom kom jag till Norr Mälarstrand och fotograferade några av skutorna som ligger där.

Båt 2

Rustad med ihågkomster från den dagen gav mig ut i det ostadiga vädret för att åka till Nationalmuseum och där bese en utställning med fotografier tagna av Hans Hammarskiöld, en av svensk fotografis tungviktare. Jag gick omkring och njöt och fick ett allt större leende på läpparna ju mer jag såg av alla porträttbilderna. Hans bildstil tycker jag är underbar och vilket mörkrumsarbete sedan!

Båt 3

Därefter begav jag mig ut i det ostadiga vädret igen. Mina försök att låtsas som om vädret var som på bilderna gick snabbt om intet. Jag hann inte mer än över bron till Skeppsholmen innan himlen öppnade sig och släppte ner en rejäl skur. Som tur var gick den över rätt snabbt och jag kunde gå in på Moderna Museet utan att se ut som en dränkt katt.

Båt 4

Jag skäms lite för att erkänna det, men det var faktiskt mitt första besök hos dem i den nya byggnaden. Den är ju inte så jättesplitterny längre. Hursomhelst, augusti månad ut pågår där utställningen Åter till verkligheten med drygt 300 fotografier ut museets samlingar. Tidsperioden är 1970-tal (även om en del var tagna under senare delen av 60-talet) och visade upp den tidens tema, nämligen dokumentärfotografi.

Ett och annat igenkännande blev det. Mycket sådant fick jag ju se när det var aktuellt och jag började intressera mig för fotografi under 70-talet. Någon dokumentärfotografi försökte jag mig inte på då, men stilen med skuggor och ljus var något som fascinerade mig då. Jag tror den fortfar att göra så.

Minns fortfarande en porträttbild med tydlig inspiration av just skuggor och ljus som jag funderade på att ta då. Jag kunde riktigt se den färdiga bilden framför mig. Återstod ”bara” att skrida till verket och försöka få det att fastna på film, men av någon anledning har jag ännu inte försökt mig på det. Annars tycker jag inte att 70-talet var något höjdardecennium ur estetisk synvinkel sett. Jag har ju gjort ett och annat sedan dess, så nu kan den där porträttbilden kvitta.

Båt 5

När jag sett utställningen passade jag på att handla i museets butik på vägen ut. Inte riktigt vad jag tänkt mig, men jag kände mig så upprymd att jag ville fortsätta att surfa på inspirationsvågen. Att jag skulle köpa utställningskatalogen var självklart, men jag införskaffade även en stor och dyr bok med bilder av den amerikanske fotografen Robert Adams samt en liten bok med ett urval av mästerfotografen Henri Cartier-Bressons bilder. Den sistnämnde är ännu en fotograf vars verk jag beundrar.

Naturligtvis tror jag inte att jag ens kommer i närheten av hans bilder och avsikten är naturligtvis inte att försöka kopiera honom eller någon annan vars verk man gillar. Bildögat behöver lite godis emellanåt att inspireras av, sedan gör var och en på sitt sätt och efter sina förutsättningar. Det blir bäst så. För övrigt kan jag bli precis lika förtjust i ett amatörfoto som en bild tagen av en mästare. I slutänden handlar det bara att se något vackert och att se något i bilden som man gillar.

Därefter var det dags för mig att ge mig av hemåt. Visserligen några hundralappar fattigare, men många intryck rikare. Det är också något att vara tacksam för och något som får vädret att kännas som den dag jag tog de bilder som inte alls hör ihop med texten i inlägget. Jag bjuder på det.

4 svar

  1. Du behöver inte kopiera någon. Du är en bra fotograf som du är men inspiration är aldrig fel

    19 augusti 2009 kl. 08:23

  2. Åh, jag hade velat följa med! Jag har ännu inte sett någon av utställningarna, och det blir så sällan jag mäktar ta mig in till stan.

    Jag har just läst boken ”Svart på vitt om Tio fotografer” av Per Lindström. En diger lunta om just Tio fotografer, där nämnde Hans Hammarsköld ingick. Roligt. Lärorikt. http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kultur_bocker/bokrecensioner/article401768/Svart-pa-vitt-om-Tio-Fotografer.html

    Och då är vi två om skämsigheten. Jag har heller ännu inte varit på MM…

    19 augusti 2009 kl. 08:49

  3. PS. Och att texten inte direkt rör bilderna ger bara en extra dimension!

    19 augusti 2009 kl. 08:50

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Precis – det är aldrig fel med inspiration!

    Mira: Beslutet om att besöka utställningarna var ett typisk mig-infall och hade jag tänkt efter lite hade jag mailat dig. Utställningar hör till de saker jag tänker att jag ska gå på, men skjuter upp och skjuter upp tills jag en dag inser att utställningen är över.

    Intressant bok du läst. Så kan jag rapportera att min uppfattning om ”nya MM” är att det är snyggt men lite rörigt.

    19 augusti 2009 kl. 12:14

Kommentera

