Värre än vanligt…

Mölna på Lidingö

Mölna 1

Vägen ner till Mölna brygga från Södra Kungsvägen

Begav mig ut till Mölna på södra Lidingö. Jag har varit där en gång tidigare och det var för sådär 20 år sedan. Naturligtvis skulle det börja regna så fort jag tänkte ta fram kameran och under några minuter regnade det rätt kraftigt. Återstod bara att stå under ett träd och trycka tills skuren var över. Varför ska det prompt börja regna närhelst jag sticker näsan utanför dörren?

Mölna 2

Hittade resterna av en gammal pump mitt i växtligheten

Som namnet antyder har det legat en kvar där. Endast några få spår från den tiden återstår. Den sista kvarnen på platsen byggdes under 1850-talet och revs under 1940-talet. De tidigare kvarnarna hade alla eldhärjats, men den här slapp Röde Hanen.

Mölna 4

Bevarad grop för kvarnens vattenhjul

Kvarnanläggningen drevs av vattnet i den å som avvattnar Kottla- och Stockbysjön och som sedan mynnar ut i Saltsjön. Man malde inte bara säd i den kvarnen. Från Brasilien importerades råvara i form av ett visst träds ved som sedan maldes och användes som färgämne. Det gav en röd färg, men vad det hette minns jag naturligtvis inte.

Mölna 3

Här fortsatte vattnet sin väg mot Saltsjön

Idag låter sådant konstigt, men så tyckte man inte då. Svensk industrialism låg ännu i sin linda och syntetiska färgämnen hade inte slagit igenom ännu.

Mölna 5

Vägen ner till Mölna brygga

För sådan verksamhet och med tanke på dess läge, behövdes också en hamn. Mölna brygga har funnits länge och när ångbåtarna gjorde det möjligt för stockholmarna att ta sig ut i skärgården, var det naturligt att dessa kom att anlöpa Mölna brygga när Lidingö började bebyggas med sommarnöjen.

Mölna 6

Närbild på en del av bryggan

Idag ser inte Mölna brygga mycket ut för världen, men en gång i tiden fanns det både ett badhus samt en väntpaviljong för ångbåtsresenärerna där. Spårvagn till Lidingö från Humlegården, så småningom en fast broförbindelse (spårvagnarna fick i början färjas över från Ropsten)  med fastlandet gjorde att bryggornas betydelse minskade.

Andra tragedier har Mölna brygga också varit med om. Det var här revykungen Ernst Rolf hoppade i det iskalla vattnet i en krissituation år 1932.

Mölna 7

Mölna 8

Mölna 9

Mölna 10

Mölna 11

Vy mot Nacka, som det så vackert skulle ha hetat förr

Mölna 12

Om föregående bild visade utsikten, är då detta insikten?

Efter denna utflykt begav jag mig mot nya mål på Lidingö, men de tar jag vid ett annat tillfälle.

2 svar

  1. Lidingösången
    text och musik: Carl Michael Bellman
    melodi: Fjäriln vingad

    (Elfvik den 6 juli 1788)

    Glada bygd, så täckt belägen
    mitt i vattnets lugna våg,
    dina åkrar pryda vägen
    med en hög och gulnad råg;
    dina vikar tyst förära
    fångst av gädda, mört och mer.
    Överallt i dälden nära
    man de röda smultron ser.

    På en hög och ljusblå bölja
    Fladdra seglen bort och fram:
    Stundom masterna sig dölja,
    Stundom höjs en vimplad stam.
    Dagens timmar lätt försvinna
    Under nöjen, spel och sång,
    Där en värd och en värdinna
    Ha förbjudit krus och tvång.

    25 augusti 2009 kl. 00:09

  2. Staffan H

    Maj: Tack! Jag är så glad över min läsekrets. Mira citerade Taube och du bidrar med Bellman. Inga dåliga skalder läsarna förgyller inläggen med. 😀

    25 augusti 2009 kl. 13:55

Kommentera

