Värre än vanligt…

Högg jag i sten?

Berg

Ikväll lyckades jag precis missa tunnelbanan när jag skulle hem från jobbet. Ok, sådant är livet och positivt inställd till saker och ting som jag understundom kan vara, såg jag naturligtvis en bra förevändning att handla i plattformens godisautomat. Att äta godis tycker jag är ett trevligt och gott sätt att få väntetiden att gå lika snabbt som påsens innehåll varar ungefär sådär.

Medan jag satt där och mumsade kom ett tåg på väg åt andra hållet, men det hade ena förskräckliga hjulplattor*. Inte sådana där små som bara knattrar lite. Nej, här dunsade det ordentligt om hela tåget och för mycket för att det ska vara nyttigt för banan att ha ett sådant tåg ute i trafik. Alltså tog jag, ordentlig som jag är, telefonen och ringde till SLs kundtjänst och talade om vad jag nyss hört.

De tackade så mycket och så artigt och proffsigt. Jaha, det var det hele, tänkte jag och väntade mig ärligt talat inte att så mycket mer skulle hända än att skiten skulle få gå dagens omlopp ut, men hej och hå så fel jag hade där. Samma tåg hade vänt och visade sig vara det tåg jag skulle åka med. Dunsandet hördes innan tåget syntes i tunneln, men när alla hade gått på stod tåget kvar ett tag till innan förarens röst meddelade att tåget skulle köra med reducerad fart och att det skulle tas ur trafik vid Liljeholmen.

Den nya slutstationen berörde inte mig, men det gjorde den reducerade hastigheten eftersom färden tog lite längre tid än den normalt skulle ha gjort. Falla på eget grepp kallas det visst. Nåja, jag var ju på väg hem och hade ingen tid att passa och vid Stadion fick vi stå ett par minuter extra eftersom trafikledningen tänkte till och lät ett tåg från Ropsten, som kunde köra med full hastighet, gå före oss från Östermalmstorg. En ”trasa” betyder att många beslut måste fattas utefter vägen och det här var rätt beslut. Så småningom kom jag hem och det var det viktiga.

* Hjulplattor uppstår när hjulen ”bromsats fast”, det vill säga så mycket broms har ansatts att hjulen slutat rulla och istället släpat mot rälerna. Det runda hjulet börjar därmed att slitas platt. När bromsen lossas och hjulen åter börjar rulla hörs ett dunkande ljud från ”plattorna”. En normal inbromsning är inte så hård att hjulen stannar innan tåget stannat, men en nödbromsning kan ge den effekten.

Begreppet normal inbromsning är också vilseledande, eftersom det man vanligen tänker på då är en driftbromsning på torrt spår inledd i god tid och med hänsyn till tågets hastighet när bromsningen inleds. Tyvärr är förhållandena inte alltid de bästa. Halt spår  i form av rester av överkörda löv på spåret i kombination med fukt, lätt duggregn efter en längre torrperiod, frost osv är sådant som gör det lätt att ställa hjulen med en aldrig så lätt bromsning och så får man lossa bromsen och försöka igen.

Rent fysikaliskt sett inträffar nämligen fastbromsning av hjulen när vidhäftningen mellan hjulet och skenan, alltså skenfriktionens största värde, överskridits och den så kallade rullningsgränsen uppnåtts. Därav följer att inbromsning av tåg alltid måste ske med hänsyn till rådande adhesionsförhållanden. Tunnelbanans idé om att sänka hastigheten generellt vid halt spår för att undvika hjulplattor till en största tillåtna hastighet på linjen resp en största tillåtna hastighet vid plattform är därför ett slag i luften – i synnerhet som många bromsar stenhårt när hastigheten ska sänkas till den lägre tillåtna. Vad som kan hända då tror jag redan du kan räkna ut. Sedan finns det dagar och tillfällen när det tycks kvitta hur man än bär sig åt, men dessa hör till undantagen i tillvaron.

6 svar

  1. Mr Bo

    Frågade montörerna i Högdalen en gång, om plattor kan ge någon form av skador på vagnen, förstöra fjädringen eller hjulupphängning eller nåt sånt. Dom sa nej, det är ingen fara för det, men däremot kan det ge rälsbrott, särskilt när det är kallt ute.
    Vid nödbromsning med dom nyaste vagnarna, C20, så låser man den första axeln i tåget, ”offrar” den så att säga, för att få bättre adhesion med dom andra axlarna i tåget. Idén är att material från hjulen ska ”smeta fast” på rälsen av friktionsvärmen, och när sedan dom efterföljande axlarna rullar över den ytan så får dom bättre grepp (adhesion) mot rälsen och kan bromsa bättre. Jämför med en dragracingbil, dom börjar med att göra en ”burn-out”, gasar på för fullt från startlinjen och kör iväg en 20-30 m med spinnande hjul. Gummi från däcken ”smetar fast” i asfalten på banan, så när dom sedan kör sitt dragracinglopp så kör dom iväg på det gummi som dom ”lagt ut” tidigare och dom får bättre grepp i det än vad dom skulle ha fått mot ren ”obehandlad” asfalt. Man har alltid bästa grepp mot det man har själv i däcken (/hjulen).
    C20’s bromsdatorer kan gå i baklås ibland, om alla axlar i tåget slirar/glider lika mycket. Då får datorerna inga indikationer på att det slirar/glider, och då aktiveras inte anti-lås-funktionen.

    26 augusti 2009 kl. 04:26

  2. Det hade jag inte en annnning om att det kunde bli på dette viset.
    Vet bara att man bytt ut X2000 som gick från jämtland till några gamla risiga tåg som dundra och låter som på 60-talet. Förmodlingen nåt utskott som skulle skrotas.
    Det visar klart och tydligt vad vi är värda i norrland.

    26 augusti 2009 kl. 08:35

  3. Staffan H

    Mr Bo: Precis som du säger är det banan som tar stryk av tåg med hjulplattor; rent teoretiskt upphör hjulet att rulla och svävar istället i luften för ett kort tag innan det landar på rälen med en duns. Blir ungefär som att ge sig på rälen med en slägga.

    Här hade tydligen bromsdatorerna gått i baklås för det var plattor på hela tåget. Dessutom var det torrt hela dagen igår. Intressant fenomen.

    Skogsnuvan: Det är inte så många som inte jobbar i branschen som känner till sådant, även om försök att förklara problemet brukar göras i lövfällningstider. Många tror att ”löv på spåret” som förseningsorsak är en idiotisk bortförklaring och blir urförbannade. Försöken att förklara fenomenet görs ibland lite väl förenklade och pedagogiken liknar ofta den som är lämplig i sexårsverksamheten. Inte mycket att komma med när man vänder sig till vuxna om du frågar mig.

    26 augusti 2009 kl. 10:41

  4. tusse

    Fenomenet hjulplattor är välkänt även i Meccanovärlden och det är inte bara av samlariver som jag och mina lekkamrater samlar på oss sådana mängder av one-inch flanged wheels.
    I dansbandvärlden betyder det att man tar på sig tomtemössor och spelar in lite dunka-dunka.

    26 augusti 2009 kl. 11:17

  5. Fast han som kör tåget då, märker inte han något?

    26 augusti 2009 kl. 21:21

  6. Staffan H

    Tusse: Jaså – även där?! Man lär sig något nytt varje dag.

    Maj: Det borde han rimligen göra, åtminstone när plattorna sitter på det fordon varifrån han kör.

    27 augusti 2009 kl. 01:02

Kommentera

