Värre än vanligt…

Ärkereaktionär? Förmodligen!

Färja 1

Även om jag kan vara rätt okonventionell av mig, måste jag erkänna att jag inte gillar färjans målning. Det känns inte som något marint alls. Vem har sagt att man inte kan utveckla och förändra sättet att måla fartyg på med tiden? Förmodligen ingen och visst är det ok. Själv är jag dock stenhårt övertygad om att så här ska inte något som seglar på sjön se ut. Svart, svart och vitt eller helvitt är de klassiska färgsättningarna och dem gillar jag. Den enda moderniteten som jag accepterar är den lysande röda färgsättningen som används ibland och då endast av sakskälet att båten syns så mycket bättre i till exempel dåligt väder.

Färja 2

En intressant observation kunde jag göra med kamerans hjälp och det var hur bulbstäven så att säga klyver vattnet i förskott. Förmodligen har djupgåendet i kombination med hur tungt lastad båten är något med saken att göra.

5 svar

  1. Vid en hastig blick ser det ut som om man håller på att renovera båten och inte hunnit måla klart men nära ser man att det är moln.
    Jag brukar gilla moln och nya ideer men håller med dig.
    På något sätt passar det inte

    27 augusti 2009 kl. 07:51

  2. Staffan. Man behöver inte vara ärkereaktionär för att reagera på dålig smak. Byt färger och det ser ut som någon sorts kamouflagemålning. Måhända det varit vackert om den blå himlen verkligen sett ut som blå himmel och inte varit polisbilsblå. Men då hade de väl blivit påseglade…

    Ärkereaktionär? Moi?

    27 augusti 2009 kl. 09:00

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: – – – ”inte hunnit måla klart” – – – Det var en intressant observation. När jag tittar på bilden efter att ha läst din kommentar ser jag att du har rätt. Målningen ger lätt det intrycket.

    Mira: Man får lätt stämpeln ”reaktionär” när man protesterar mot nymodigheter som bryter mot konventionerna, även om det är fråga om att reagera mot dålig smak (för det tycker jag också att den här målningen är).

    27 augusti 2009 kl. 12:57

  4. Jag gillar molnen! Det ser barnsligt roligt ut.

    28 augusti 2009 kl. 09:08

  5. Staffan H

    Libby: Barnsligt roligt kan jag köpa, för barn har sällan något väl utvecklat sinne för smak. 😀

    28 augusti 2009 kl. 19:10

Kommentera

