Värre än vanligt…

Såhär på sluttampen

Blomma 1

I trädgården börjar livet sakta rikta in sig mot den höst som är på väg, men än blommar det så varför inte plocka fram kameran och ta några bilder? Hos Slottsträdgårdsmästaren lärde jag mig att rosen Nina Weibull räknades som en riktig minusväxt av en plantskola – och jag som har sex stycken sådana i min trädgård! Fräck som jag är, skiter jag högaktningsfullt i vad de tycker och fortsätter att glädjas åt dem. Dock bättrade jag mig i våras och köpte några Queen Elizabeth och satte på ett annat ställe. Nu har de gått i blom och detta med stora, tunga och mycket vackra rosa blommor.

Blomma 2

Min mycket omtyckta clematis Jack Manii hör knappast till de mest exotiska växterna, men jag hittade en härva med något odefinierbart i en rabatt så jag började hala och dra tills jag kunde konstatera vad det var. Samma höst flyttade jag den till dess nuvarande växtplats vid entrén där den fick ersätta vildvinet. Ljusare och luftigare blev det och så alla dessa vackra blommor på köpet. I år blev den lite tunnare än vanligt eftersom den bestämde sig för att så att säga börja om från början helt och hållet. Nästa år blir den förmodligen ungefär som den brukar vara.

Blomma 3

Ölandstoken gillar jag också. Hittills har jag bara fotograferat enstaka blommor på den, men i söndags insåg jag att det var ett mindre lyckat grepp. Den ska ju upplevas som den faktiskt ser ut med alla dessa små och lysande gula blommor! Eftersom jag i år konstant har legat ett halvår efter i trädgården, blev den till en väldig buske. Annars brukar jag oftast klippa bort de äldsta grenarna varje vårvinter.

Blomma 4

Kaprifolen blommade för länge sedan, men nu kommer det en massa lysande röda bär på den. Dem måste man ju också ta en bild på. Annars undrar jag hur bra den står där står nu – den kanske skulle trivas bättre på ett annat ställe?

kärleksörten såg jag nu en antydan till blommor, men huga vad de har brett ut sig! De har blivit alldeles för stora och det ser inte snyggt ut. Undrar om man kan dela plantorna när de blommat färdigt i höst? När jag ändå höll på och funderade, bestämde jag mig för att ta en veckas semester nästa vår så jag kan fixa och dona i godan ro i trädgården. Trädgården är väl något jag förväntas njuta av istället för att stressa mig igenom?

8 svar

  1. tusse

    Ölandstok hette det, tack! Var fick jag forsythia ifrån?

    (sic!)

    9 september 2009 kl. 08:19

  2. Be aldrig om ursäkt för dina favoriter!!! Det finns alltid ”proffstyckare” som anser att den ena växten är fiiinare än den andra och att somliga blommor är trendiga och andra suniga.

    Alla växter är levande, strävande, livskraftigt klorofyll som vänder sina nosar mot solen och gör blommor, fjärilsmat och syre. Oavsett de heter Isbegonia eller Jätteverbena. Så!

    Semestervecka på våren är aldrig fel…

    9 september 2009 kl. 09:17

  3. Man skall låta sig omges av sånt man trivs med och tycker om. Men för min del märker jag att man med åren blir förtjust i sånt man aldrig kunnat drömma om. Tex rosor och pelargoner, det var ju under många år värsta tantblommorna tvi vale…. nu går man runt och tittar på sina vackra rosor och plockar gamla blad på sina 32 pelargoner:) Konstigt hur det kan bli, tantvarning!?? Jag gjorde en minirunda igår i trädgåden och det var faktiskt 7 olika rosor som fortfarande blommar vackert.( bla Nina Weibull och Queen Elisabeth:) )

    9 september 2009 kl. 10:04

  4. skogsnuvan

    Vad jag blir avundsjuk på dig som kan ha rosor. Jag älskar rosor men det är bara enkla buskrosor som hinner blomma. Du kan visst dela kärleksörten Det är en tålig blomma som tål det mesta. Tyvärr hinner den knappt slå ut här men jag har i alla fall några stycken
    Men jag har något vädligt vackert som jag ska visa imorgon

    9 september 2009 kl. 22:42

  5. Staffan H

    Tusse: Även om forsythia och ölandstok inte är lika varandra, har de bägge gula blommor. Forsythia blommar dock om våren, medan ölandstoken brukar börja blomma mitt i sommaren.

    Mira: Det gör jag inte heller – jag tycker att den listan är ganska kul, men jag har nog rätt mycket självdistans också. Tycker jag om en växt, skaffar jag den också och som sagt, jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker.

    Billan: Jag tror snarare på en utveckling. Var sak har sin tid och med åren börjar man uppskatta vissa saker som man inte gillade förut. Trädgårdar och trädgårdsarbete hörde definitivt inte till mina favoritsysselsättningar när jag var ung – snarare tvärtom.

    Skogsnuvan: Enkla buskrosor är inte att förakta de heller. Tack för beskedet om kärleksörten. Nu vet jag att det funkar. Det ska bli spännande att se vad du visar imorgon.

    9 september 2009 kl. 23:54

  6. Självklart ska man odla de växter man själv tycker om. Däremot kan det vara en hjälp med de här expertutlåtandena om växten skulle vara mycket mottaglig för svampsjukdomar mm. Vad gäller Nina Weibull så är det en av våra allra härdigaste rabattrosor men kan ibland drabbas kraftigt av svartfläckssjuka som gör att växten till slut tappar alla bladen. Antar att det är av den anledningen de sågat Nina.
    Men som sagt…njut du av dina växter Staffan!

    10 september 2009 kl. 18:51

  7. Vet du vad jag tror? Jag tror din Jackmanii vill att du klipper ned den tidigt på våren. Har för mig att den blommar på årsskotten nämligen.

    10 september 2009 kl. 18:53

  8. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Ska jag vara alldeles ärlig så köpte jag Nina Weibull mest av en slump. De såldes nämligen till extrapris den dag jag tittade in. Härdiga är de verkligen – jag kan ju inte vara där och vattna var och varannan dag och hittills har de klarat sig från sjukdomar och annat otyg. Njuter gör jag av alla växterna, utom en laddning buskar som står ivägen eller inte tillför något vackert.

    Maj Korner: Du har säkert rätt! I år kunde jag inte åka upp dit förrän i slutet av april och jag brukar klippa ned den tidigare än så.

    11 september 2009 kl. 00:34

Kommentera

