Värre än vanligt…

Årstafältet

Årf 1

Hör och häpna – idag tog jag mig till Årstafältet för första gången. Kört förbi har jag gjort många gånger. Innan Södra länken öppnades körde man till eller från Essingeleden förbi Årstafältet. Numera är den vägen stängd och det kändes konstigt att gå till fots över de avstängda asfalterade körbanorna. För några år sedan hade ett sådant tilltag varit förenat med livsfara.

Målet för många mot slutet av 50-talet - en lägenhet i ett modernt hus?

Målet för många mot slutet av 50-talet - en lägenhet i ett modernt hus?

Till Årstafältet tänker jag ta mig fler gånger, bestämde jag mig för efter fem minuter. Det kändes att det fanns mycket att utforska och snoka rätt på med kameran i hand. Första gånger ser man inte så mycket, men med tiden har man ju tränat upp en viss instinkt.

Arkitekturen ryser många åt eller tycker är tråkig. Det får man tycka om man vill. Själv hör jag ekon från en annan tid när jag tittar på husen. Jag kan höra det instängda ekot i ihåliga betongelement, känna att televisionen fortfarande är något nytt och exklusivt trots sitt enkanalsutbud i svartvitt. Jag kan se tidstypiska möbler och tyger med tidstypiska mönster och jag kan se att antalet parkerade bilar på gatan inte är så stort. Bilen var ännu inte riktigt var mans egendom. Jag kan känna doften av stryktvätt och nylagad sjömansbiff och höra klappret från skoklackar i området.

Det är på det sättet jag tycker man ska se husen. Som hem för familjer, uppskattade för att de var moderna och strålande ljusa med den tidens mått mätt.

Årf 3

Närheten till naturen var också viktig för den tidens mammor. Det var ju så bra för barnen att familjen bodde så de skulle kunna gå nästan direkt ut och leka, vilket inte alltid var fallet inne i stan. Att Essingeleden byggdes på 60-talet var en annan femma. Här har det säkert tumlats runt, lekts och idrottats mycket genom åren.

Årf 4

Moderna tider lurar dock runt knuten. Det är inte särskilt långt till Globen, även om den sedd på det här viset mest påminner om något som är kommet från Mars. När jag flyttade tillbaka till Stockholm höll man som bäst på med att bygga Globen och eftersom jag jobbade i närheten av Årsta partihallar kunde jag se hur bygget fortskred. Det var nu 24 år sedan. Mycket har förändrats och mycket är sig likt.

Årf 5

Årets sista maskros funnen?

Årf 6

Solen började kasta allt längre skuggor över Årstafältet och jag insåg att det var dags att dra sig hemåt, men först måste jag naturligtvis leka med skuggor och ljus som jag brukar. Jag är ett alldeles hopplöst fall och trivs utmärkt med det.

Årf 7

Husens belackare borde kanske ta en titt på mina bilder (blygsamhet, vad är det)?

Årf 8

En ny årstid gör sig alltmer påmind genom att det mörknar allt snabbare. Den moderna stadens behov gör sig också påminda genom alla stora kraftledningar. Därefter kom spårvagnen och jag kunde åka hem.

7 svar

  1. Ja jag säger bara en sak. Tur att man inte behöver bo i dom förfärliga husen. Jag skulle få nåt psykiskt fel ganska fort.

    11 september 2009 kl. 08:43

  2. Globenglob och maskrosglob. Snyggt!

    11 september 2009 kl. 10:56

  3. tusse

    O dessa höghus.
    När jag anlände till ÅRF kändes det ibland som att köra in i ett svart-vitt handkolorerat vykort med büttenkant (ja det hette så, den där kanten som såg ”riven” ut)

    11 september 2009 kl. 11:00

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Det är nog många som flyttat till staden från glesbygd som åtminstone i början haft jobbigt med den nya och ovana boendeformen.

    Mira: Tackar så mycket!

    Tusse: En förhållandevis kort spårvagnsresa kan bjuda på många kontraster längs vägen.

    11 september 2009 kl. 23:26

  5. tusse

    kort … raster ….
    Staffan förnekar sig inte 🙂

    12 september 2009 kl. 00:47

  6. tusse

    … respektiva korta raster … som vi hade … då.
    Dina kommentarer ger upphov till sekundärvitsar! 😀

    12 september 2009 kl. 00:50

  7. Staffan H

    Tusse: Jag är nog oförbätterlig… 😀

    12 september 2009 kl. 11:30

Kommentera

