Värre än vanligt…

Båtar och ljusa funderingar

Blidösund ut

Båtar av olika slag gillar jag att fotografera; här ovan är det SS BLIDÖSUND som jag lyckades fånga på väg ut från Stockholm härom dagen.

Skärgården

Gårdagens fångst blev SKÄRGÅRDEN som nyss lämnat av en laddning människor vid Slussen. Ganska praktiskt och bekvämt att de gör ett anlöp där innan de går till hemmahamnen vid Blasieholmskajen.

Annars har jag mest gått i ljusa funderingar under dagen. Jag har i alla tider försökt undvika att använda blixt så långt det går. Kamerans inbyggda blixt funkar utmärkt som upplättningsblixt och när nöden inte har någon lag. Det lösa blixaggregatet (som jag brukar kalla ”rakapparaten”) är det mer drag i och det lyser upp bättre och jämnare. Gemensamt har de att de gärna ger fula och tydliga skuggor på bilderna, särskilt när man håller kameran lodrätt. Då får jag en tydlig och inte alltför vacker skugga på ena sidan, i mitt fall vanligen på den vänstra.

Därför började jag redan för länge sedan försöka lära mig att använda befintligt ljus så långt det gick. De flesta trodde att jag inte var riktigt klok som fotograferade inomhus utan blixt, men blev glatt förvånade när de såg resultatet. Tänk att det gick att göra något sådant med det dagsljus som kom in genom fönstret.

Min motvilja mot att använda artificiellt ljus fick sig en rejäl knäck när jag gick en kurs förra året och fick använda studioblixtar för första gången. Tänk att kunna få ljuset där man vill ha det och som man vill ha det! Upptäckten kändes lätt berusande, även om jag insåg att ljussättning är en konst i sig. Övning ger färdighet, så några månader senare hade jag köpt ett studioblixtkit för amatörer och började experimentera lite försiktigt med det.

Sedan köpte jag till ytterligare utrustning som ljusmätare, reflexskärmar och nu senast ännu en blixt och några blixtparaplyer som komplement till softboxarna. Paraplyerna testade jag för första gången i förrgår. Väldigt snällt ljus, måste jag säga. Jag testade en standarduppsättning bestående av paraplyblixt som huvudljus och den lilla softboxen vars ljus riktades mot en reflexskärm som i sin tur var riktad mot motivet. Det gav ett väldigt snällt ljus som inte gick att få att bli ”elakt”, trots att jag surrade omkring motivet som en ilsken spyfluga och försökte mig på en mängd olika kameravinklar.

Efter en stund började jag leka med ljuset och testa okonventionella saker. Det är det här jag gillar allra bäst. Det blir sällan som jag tänkt mig på första försöket, men jag får riktningen utpekad så jag vet vad jag putsa och slipa på till nästa gång. Kombinationsmöjligheterna är förmodligen oändliga och det finns tillfällen när jag känner mig lätt förhäxad av dem. Viss sorts blixtljus är nog inte så dumt när allt kommer omkring.

Kommentera

