Värre än vanligt…

Kvällsljus och båtar

Höst 1

Det är eftermiddag och jag promenerar som vanligt en bit på väg hem från jobbet. AF CHAPMAN har jag fotograferat många gånger, men det är svårt att få något vettigt av henne i skarpt solljus; det blir mest en kritvit yta i vatten. Det går mycket lättare i solnedgången.

Höst 2

BIRKA PARADISE på väg att lägga ut. Det stora fartyget vände på en femöring, men så har hon också tvärpropellrar både i för och i akter. Fort gick det också. Dags att klassa dem som flytande nöjesmonster?

Höst 3

Finlandsfärjan må vara imponerande till storlek och de ljuskaskader den är kapabel att åstadkomma (hjälpmotorerna körs väl för fullt), men den här lilla tycker jag är charmig och fin även om jag inte skulle vilja sitta ute på det öppna däcket just nu.

4 svar

  1. Jag föredrar också lilla Hebe. Behändig i formatet. Sköna linjer. En god vän till mig som är fartygshistoriker kallar de där Finlandsbåtarna för bingolådor. Men flytande nöjesmonster tycker jag också är en adekvat benämning…

    16 oktober 2009 kl. 08:36

  2. Staffan H

    Mira: Bingolådor… Det blir bingo till din vän för det uttrycket!

    16 oktober 2009 kl. 08:47

  3. Bingolådor är inte lika fina som dom gamla båtarna. Så är det med det mesta börjar jag tycka. Det gamla är mycket snyggare än det nya vare sig det gäller båtar eller hus. Kanske till och med folk och mode

    16 oktober 2009 kl. 09:57

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Som sagt var, jag tycker också att de äldre båtarna är snyggare och njuter av att se dem.

    17 oktober 2009 kl. 00:52

Kommentera

