Värre än vanligt…

Gasverket

Gas 1

Jag tog en promenad förbi gasverket för några veckor sedan. Det är ett område i omdaning och härom dagen läste jag i tidningen att man vill riva en av gasklockorna och bygga bostäder på området. Detta förutsätter förstås att verksamheten flyttar därifrån till något annat ställe. Bara vi får ha gasen kvar så – rör inte min gasspis!

Gas 2

Spår från den tiden stadsgasen framställdes av stenkol fanns kvar.

Gas 3

Liksom biprodukten koks. Det var vad man fick kvar sedan man tagit tillvara de brännbara gaserna. Sedan 70-talet är den gas som finns i stadens gasnät en petroleumbaserad gas. Snart ska vi få en ny sorts gas. Jag är beredd – min spis blev utbytt för några år sedan. Av med gasmätaren (som tog upp ett helt köksskåp) blev jag också. Skönt!

Gas 4

Anläggningar som dessa är så fantasieggande att de borde vara förbjudna. Så mycket att upptäcka, så mycket att titta på, så mycket att fotografera – och så inhägnat!

Gas 5

Nyare anläggningar som ser spännande ut i eftermiddagssolens sken.

Gas 6

Nix, det är nog ingen smart idé att försöka göra något sådant där…

 

9 svar

  1. tusse

    Intressant – här står två bloggare och bloggar om koks – samtidigt!
    Medföra eld är en formulering som alltid roat mig. Således inga luciatåg eller olympiska eldspringare här TACK!

    31 oktober 2009 kl. 00:08

  2. Staffan H

    Tusse: Bloggvärlden är ibland full av intressanta sammanträffanden.

    Den formuleringen har också roat och förundrat mig. Kan de ha eldsjälar bland de anställda?

    31 oktober 2009 kl. 00:28

  3. Jag åkte förbi gasklockorna för ett tag sen, med min dotter och en kompis till henne. Ingen av dem trodde mig när jag berättade att de är olika höga beroende på hur mycket gas som är i. De trodde jag drev med dem! Som om jag skulle… 🙂

    31 oktober 2009 kl. 11:32

  4. Staffan H

    Maj Korner: Sådana elakingar! 😆

    31 oktober 2009 kl. 11:54

  5. Jag ansluter mig till ”rörelsen” rör ej min gasspis. Vi råkade slänga mätaren vid en renovering för massor med år sedan. Det blev ett väldigt liv. Men sedan fick vi efter ganska många turer och lång tid enhetstaxa beräknad på antal rum i lägenheten något som man kan undra över eftersom gasen bara används till spisen och det har vi ju bara en. I mellantiden försökte de stup i kvarten läsa av mätaren vilket av naturliga själ inte lät sig göras.

    31 oktober 2009 kl. 14:17

  6. Staffan H

    Kersti: Det måste varit länge sedan, för 1985 flyttade jag in i en lägenhet med gasspis och då gick gastaxan efter lägenhetens storlek. Håller med om att det är ett lite underligt sätt att betala för gasåtgången. Det spelar ju ingen roll hur stor bostad jag har – jag gör ju inte av med mer gas för det.

    31 oktober 2009 kl. 16:54

  7. Riva en gasklocka??? Inte en av Borbergs, hoppas jag. Gud förbjude och helgerån och allt det där. Lugna mig nu genast!

    2 november 2009 kl. 13:25

  8. Bobergs! Se så upprörd jag blev!

    2 november 2009 kl. 13:26

  9. Staffan H

    Mira: Du kan vara lugn – Bobergs gasklockor är fredade. I dem vill man ha konstutställningar och liknande. Det är den stora stålklockan de är ute efter.

    2 november 2009 kl. 21:59

Kommentera

