Värre än vanligt…

Odenplans T-banestation

Odp 1

Det vackra taket över Odenplans T-banestation ligger pyrt till i dessa rivnings- och omstöpningstider, så jag tänkte föreviga det på bild innan det är för sent. Den missen har jag nämligen gjort alldeles för många gånger för att vilja upprepa den en gång till – åtminstone om jag kan undvika det – och därför gick jag dit efter jobbet.

Odp 2

Aldrig får man vara riktigt glad. Jag hann inte mer än komma dit så förmörkades himlen av blygrå moln, men några bilder tog jag. Sedan började fin snö vräka ner (försvann dock lika snabbt som den kom) och då var det lika så gott att ge upp projektet och komma tillbaka en annan dag.

Odp 3

Själva stationen invigde av prins Bertil den 26 oktober 1952 och plattformen ligger cirka 9 meter under marken. Arkitekt var Peter Celsing, då verksam vid Stockholms Spårvägars arkitektkontor. Tidstypisk skön formgivning förenad med nytta. Sådant måste bara förevigas.

Odp 4

 

Kommentera

