Värre än vanligt…

Hålla igång som glad amatörfotokonstnär

Artist 1

Vissa är ju så formella och noga med det ena och det andra att jag tyckte det var hög tid för mig att hitta på en tjusig titel att kunna svänga mig med närhelst andan faller på. Det gör den dessvärre ytterst sällan, men skulle det undret inträffa så… Annars duger ”Alltiallo” utmärkt för mig. Det täcker ju det mesta, om jag säger så.

Jag har ju förstått att man som konstnär ibland ägnar sig åt att studera någon eller något mer ingående, så jag ska väl inte vara sämre jag. Alltså kommer här en av mina stilstudier. Det är allt en dj-a tur att jag aldrig fått för mig att pröva lyckan som konstnär. Att arbeta med kameran gör mig oerhört lycklig, så vad mer kan jag begära? Jag själv begär i alla fall inget mer.

Artist 2

Artist 3

Artist 4

Artist 5

Vad som ska anses som lyckat eller inte, alternativt god smak eller inte, är förstås en annan fråga och uppfattningarna där är olika från individ till individ. Personligen hävdar jag att ”Smaken är liksom baken delad och råder delade meningar blir det därför skit av alltihop ibland”.

 

 

11 svar

  1. Tur att du har så bra fantasi och att vi får se dina fina bilder varje dag. Som med allt tycker jag att man ska göra det med hjärta och glädje och utan att ha så höga krav på sig själv. Tyckte jag inte det skulle jag inte våga varken skriva eller ta kort eller måla tavlor. Det som göra från hjärtat kan aldrig bli fel. Kram

    16 november 2009 kl. 10:18

  2. tusse

    … och nu tar han bilder av hål!

    Lonely Hole, Hole in One och Hall of Fame är titlar som kommer för mig när jag ser dessa bilder av vår nye Moholy-Nagy.

    16 november 2009 kl. 11:11

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Fantasi och upptäckarglädje anser jag vara två viktiga egenskaper här i livet och precis som du säger är hjärta och glädje mycket viktiga.

    Själv känner jag inget krav på att allt jag gör ska vara perfekt – då skulle det inte bli många bilder utlagda här – och det kan finnas något speciellt även i en mindre lyckad bild som motiverar att man behåller den. Om inte annat kan man alltid lära sig något av felen. Det är också viktigt, för man blir aldrig någonsin fullärd som fotograf.

    Däremot tycker jag alltid att det ska finnas en strävan efter att åstadkomma något snyggt och vackert eller något som berör i bilderna. Rent effektsökeri är generellt sett fel, även om ingen regel utan undantag i hög grad gäller här. Hjärta och glädje måste få vara med också! Kram tillbaka!

    Tusse: Det mesta kan fotograferas och dina titelförslag får mig att dra på munnen. Bli liknad vid Moholy-Nagy – det var det allra värsta! Riktigt så bra är jag väl ändå inte? *skrattar gott*

    16 november 2009 kl. 11:28

  4. tusse

    Tyckte mig skymta en öppning där …

    16 november 2009 kl. 11:31

  5. Barbro

    Jag känner mig lycklig när kameran finns i min hand. Ibland, tar jag inte med mig den bara för att prova mitt eget ‘foto-beroende’. Jag läste om Ulf Sjöstedt, som skrev: att alltid fotografera med sitt inre. Skapa kompositioner utan att se genom linsen. En övning som är nyttig, tror jag. Känner att jag stampar på samma fläck, fotografiskt. Ja, det blir nog bra med det oxå. ‘ler’ glad amatör som jag är.

    16 november 2009 kl. 11:33

  6. Staffan H

    Tusse: Kanske det ja… 😉

    16 november 2009 kl. 11:34

  7. Staffan H

    Barbro: Det är en lycka och en glädje vi delar med många. Jag gick omkring på stan en gång och bara tryckte av kameran lite då och då. Det var kul att se resultatet, jag lovar. Med ditt bildöga och ditt sätt att använda ljuset blir den dag du utforskar ett nytt område något väldigt spännande, det är jag övertygad om. Rent spontant känner jag att du skulle kunna gå närmare föremålet och jobba med delar av dem, liksom att du skulle kunna åstadkomma riktigt sköna porträtt med ditt ljuskunnande.

    16 november 2009 kl. 11:47

  8. Besticktorkarburk? Ihålig verkar den i alla fall vara. 😉

    16 november 2009 kl. 11:57

  9. Staffan H

    Mira: Är precis vad det är!

    16 november 2009 kl. 23:10

  10. Barbro

    tack så jättemycket för dina uppmuntrande skrivna ord staffan. känns skojigt.

    17 november 2009 kl. 16:42

  11. Staffan H

    Barbro: Jag är övertygad om att när det gäller ämnen som till exempel fotografi är ärligt menad uppmuntran ett bra sätt att få likasinnade att våga ta ett steg till i utvecklingen och testa något nytt. Lycka till!

    17 november 2009 kl. 23:27

Kommentera

