Värre än vanligt…

Tunneln

En väg jag sällan nyttjar är tunneln genom Brunkebergsåsen. Idag tog jag den genvägen från Birger Jarlsgatan till Sveavägen. Själva tunneln är 231 meter lång, 4 meter bred och 3,9 meter hög. Invigningen år 1886 förrättades av kung Oscar II.

Själva bygget var inte helt okomplicerat och orsakade dess konstruktör ingenjör Knut Lindmark åtskilliga problem, både av teknisk och ekonomisk natur. I den östra delen gick det lätt att spränga fram tunnelröret, men på den västra delen kom Brunkebergsåsens sten och sand fram, vilket orsakade stora problem. Lösningen på dessa var synnerligen framsynt; en frysmaskin hyrdes från England och sedan marken frysts ned till -18 grader gick det att göra schaktningsarbetena säkert. Idag kostar det inget att utnyttja tunneln, men från början kostade det 2 öre.

7 svar

  1. Det är en märklig – och lite oroande – känsla att gå igenom den här tunneln.

    Tunneln som gav namn åt Tunnelgatan som hette Barnhus trädgårdsgata och som nu heter Olof Palmes gata…

    Tack för påminnelsen och tittae!

    3 december 2009 kl. 09:42

  2. Titten!

    3 december 2009 kl. 09:43

  3. Staffan H

    Mira: Instämmer, det är en märklig känsla att gå igenom den tunneln, men snygg är den verkligen numera. Annat var det första gången jag gick igenom den. Det var under tidigt 70-tal. Då var den inte alls lika snygg och fy för den lede vad det stank!

    3 december 2009 kl. 12:17

  4. Hua vilken ruggig tunnel och vad kan man inte möta för läskiga människor i den där och inte kan man ta sig ut heller. Nej vet du vad. Där ska jag då inte gå.

    3 december 2009 kl. 15:33

  5. Staffan H

    Skognuvan: Men björnar, vargar och älgar i skogen då? 😀

    3 december 2009 kl. 16:27

  6. Men oj vad dom har gjort om sedan jag gick i den sist. Hur länge har den sett ut så där?

    Minns du hon med klarinetten som brukade sitta och ”spela” förr?

    3 december 2009 kl. 22:34

  7. Staffan H

    Christina: Jag vet att den var stängd för renovering ett tag, men när det var minns jag inte. Har för mig att det var någon gång på 90-talet. Visst minns jag tanten med klarinetten. Det ljudet glömmer man inte!

    4 december 2009 kl. 01:00

Kommentera

