Värre än vanligt…

Lika men ändå olika

Samma vy i bilderna, men ändå inte. Skillnaden beror på ljuset – bilderna är tagna under olika ljusförhållanden. Ljuset är förmodligen det viktigaste att försöka förstå när man står bakom kameran. Det är tack vare det som vi kan fotografera och understundom få till något vi gillar. Här i Sverige är ljuset så skiftande beroende på årstid, vilket är på gott och ont. På gott därför att det ger så många möjligheter att fånga motiv på olika sätt. På ont därför att det periodvis är väldigt snålt med den varan. Nog filosoferat. Upptäck ljuset på ditt sätt istället! Det räcker så.

9 svar

  1. Lisette

    Jag har hittat hit till din blogg och gått på både ”upptäckts- och irrfärder” som du skriver. Jättetrevlig tycker jag den är och återkommer gärna. Du är underbar fotograf coh dina råd till dina likar går nog över huvudet på en amatör som mig men ett och annat guldkorn ska säkert fastna, hoppas jag.

    4 december 2009 kl. 17:40

  2. Åh vad jag längtar efter mer av ljuset i den övre bilden. De flesta dagar ser ju ut som bild 2, grått och kontrastlöst.

    4 december 2009 kl. 22:45

  3. En liten glimt av solen tycks skymta på det översta fotot. har varit snålt med den varan. Men i tisdags såg jag en helt otrolig solnedgång. Och ja jag hade kameran med mig.

    4 december 2009 kl. 22:48

  4. Staffan H

    Lisette: Hej och välkommen! Roligt att du gillar min blogg. Fotoråden och tipsen är mer funderingar kring olika frågor som dyker upp i huvudet på mig, så det är bara att ta för sig av det du tycker verkar användbart för dig.

    Christina: Vem gör inte det?

    Kersti: Mmmm, i tisdags var det fint väder, men då jobbade jag så några bilder blev det inte tagna. Kul att du fick tillfälle att ta bilder då.

    5 december 2009 kl. 02:21

  5. Du måste vara Ljusets Mästare, eller åtminstonde Bemästrare, otroligt vad ljuset påverkar perspektiv och fokus, man får nästan känslan av att du evidensbaserat den Gibsonska ekologiska perceptionspsykologin 😀

    5 december 2009 kl. 19:54

  6. Ljus är viktigt för oss alla och gör livet lätt. Kanske därför bristen på ljus gör oss så låga.

    5 december 2009 kl. 22:02

  7. Staffan H

    Anna-Lys: Hej och välkommen! Kul att du gillar bloggen, men oj vad du tog i för så skicklig är jag definitivt inte. 😆

    Skogsnuvan: Du menar ljuslåga? Ja, jag ska sluta larva mig. 😀

    6 december 2009 kl. 03:05

  8. Djup, ljus, skugga. Dagrar och perspektiv.

    Och så gillar jag den gula kran som så helt fräckt tagit plats på den undre bilden! Hej! Här är jag!

    8 december 2009 kl. 10:33

  9. Staffan H

    Mira: Den gula kranen tycker jag gör sig utmärkt på den undre bilden; bra med något som lyser upp lite grann när det är gråtrist ute.

    8 december 2009 kl. 11:46

Kommentera

