Värre än vanligt…

Flytande krog

Väl förtöjd vid Mälartorget ligger denna restaurang som en gång var en färja. Ett rätt populärt ställe, åtminstone sommartid. Hur det ligger till med den saken övriga årstider vet jag inte, men annonser om julbord skvallrar om att det är ett välfrekventerat ställe även så här års. Känns lite underligt att se en gammal färja användas som restaurang, men varför inte? Bättre det än matvrak, den saken är klar.

För övrigt måste det vara ett trevligt ställe eftersom det bjöd på blobbar för mig att fotografera. Is på vattnet? Hu så hemskt, då försvinner ju alla mina blobbar på obestämd tid. Även om jag inte alltid fotograferar dem, är de trevliga och inspirerande att titta på.

Mindre trevligt är folks ovana att lägga upp fötterna på sätet mittemot i tunnelbanan. Så här års är den extra otrevlig. Blöta, skitiga skosulor uppe på det tygklädda sätet där någon förr eller senare ska sitta. Jag brukar sällan sura eller häva ur mig elakheter, men ska det vara så dj-a svårt att begripa att den frihet vi alla har balanseras av ansvar. I det här fallet är det ansvaret för vår gemensamma miljö. Det ska väl inte vara så illa att vi håller på att bli en samling egotrippade och ohyfsade drullar, internationellt sett?

4 svar

  1. Frågan är om vi inte redan är det. Att tänka på andra och visa någon form av hyft är förfärligt mossigt och gammaldags. Dagens tanke är. Här kommer jag och det är viktigast.

    29 december 2009 kl. 08:39

  2. Bevare oss för matvrak!

    Och tyvärr är det nog så. Den stora egoismen breder ut sig. Om ingen annan ser mig så får jag se mig själv.

    29 december 2009 kl. 09:28

  3. tusse

    Fötterna på sätet är förvisso vidrigt – här kan man verkligen tala om blobbar! – och förtjänar att smutskastas.

    29 december 2009 kl. 14:23

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Förmodligen är vi det och versionen av dagens tanke är dessvärre sann.

    Mira: Ett matvrak kunde kanske bli till en riktig skepparhistoria?

    Jo, den stora egoismen breder tyvärr ut sig.

    Tusse: De blobbarna är därtill inte alls lika snygga som de jag väljer att fotografera.

    30 december 2009 kl. 01:19

Kommentera

