Värre än vanligt…

En bild som fortfarande gäller

Fotografiet har fördelen att det bevarar ett specifikt ögonblick åt eftervärlden. Oftast gick ögonblicket vidare i något annat sekunden efter fototillfället, men just det ögonblicket, fångat under bråkdelen av en sekund, finns bevarat även om det inte längre är aktuellt.

Det finns dock undantag från regeln. Bilden ovan tog jag på en demonstration för mänskliga rättigheter och demokrati i Iran i somras. Någon hade smyckat en skulptur på Medborgarplatsen, där demonstrationen ägde rum, med det gröna bandet. Jag såg en chans till en ”rolig bild”, höjde kameran och tryckte av.

När jag kommit hem och tittade på bilden såg jag inte bara det roliga utan även något mycket allvarligare i bilden. Hur konstigt det än låter går humor och allvar ofta hand i hand. De är motsatser som balanserar varandra. Situationen har inte precis blivit bättre i Iran sedan dess, så bilden är tyvärr lika aktuell idag som när den togs. Jag har för mig att jag lade ut bilden i juli, men nu har jag redigerat om den för att bättre synliggöra det budskap man eventuellt kan finna där.

Jag tänker inte idiotförklara dig som betraktare genom att i långa abstrakta ordalag beskriva hur ”verket” bör tolkas. Min grundtanke är uttryckt, resten får vara din uppgift. Det blir bäst så. Enda tillägget jag vill göra är att jag önskar dem ett bättre 2010.

4 svar

  1. tusse

    Finns en liknande clown/narr/gycklare i mitt centrum!
    Gott Nytt År önskas även Dig!

    31 december 2009 kl. 13:56

  2. Staffan H

    Tusse: Tack så mycket! Konsttemat att sprida glädje tar sig många skepnader och uttryck och dyker upp lite här och var.

    31 december 2009 kl. 14:57

  3. tack detsamma hoppas du hade ett bra nyrå?

    2 januari 2010 kl. 16:24

  4. Staffan H

    Charlie: Jag klagar inte! 😀

    2 januari 2010 kl. 22:51

Kommentera

