Värre än vanligt…

Vinterdis

Syner som denna är inte så vanliga så här blev det ett snabbt stopp för att föreviga sceneriet. Annars var det blåsigt och riktigt dj-a otrevligt att vara utomhus igår. Hemma i lägenheten blir det allt kyligare. Nu är temperaturen snart nere på 16 grader, men i sovrummet har jag satt in ett löst elektriskt element med fläkt så där är dräglig temperatur. Vistelser utanför sovrummet sker endast invirad i en filt. Imorgon är det vanlig vardag och då ska det bolag jag hyr av få höra av en för ovanlighetens skull synnerligen missnöjd hyresgäst. Kylan gör mig dessutom sömnig. Fråga mig inte hur mycket jag har sovit de senaste dygnen, men det är mycket. Håller jag på att långsamt förvandlas till en björn?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: jag är normalt sett ingen vän av hårt redigerade bilder där verkligheten manipulerats till att passa fotografens uppfattning om vad som är snyggt eller inte, men ingen regel utan undantag. Här ville jag experimentera lite med att förstärka både färger och det vintriga uttrycket och så här blev resultatet, men det kanske fortfarande håller sig inom ramen för ”att ge bilden karaktär”?

Min envisa blockering mot mer avancerad bildbehandling börjar ge med sig undan för undan. I vanlig ordning räcker det inte med att veta ”så här gör man” utan jag vill veta allt runtomkring också. Snacka om att göra det besvärligt för sig, men sådan är jag!

Beckholmen… För drygt tre månader sedan kunde Mira, Slottsträdgårdsmästaren och jag promenera omkring här i rena sommarvärmen. Hur annorlunda nu!

8 svar

  1. Det tar sig sa mordbrännarn. Lite mer färg har du ju fått till äntligen. Ser lite häftigt ut tycker jag.
    Här är det 35 grader idag och jag gruvar mig för att komma hem och ge mig ut och hämta in ved. Gissar på att jag har ca 12 grader inne i bästa fall. Det räcker nu.

    7 januari 2010 kl. 09:33

  2. Sjön ryker! Även om vattnet är snudd på fryskallt, så är det ändå betydligt varmare än den omgivande luften. Fina bilder! Tack för att du trotsade och gav dig ut!

    Ja, det är inte länge sedan vi gick där på Beckholmen och gonade oss i 20-gradig värme. Och slogs med getingarna på caféet.

    Så annorlunda nu. Och på landet gav pannan upp i stora huset igår…

    7 januari 2010 kl. 10:17

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Jo, det blev några bilder med färg i, även om det var både kallt och blåsigt. Usch! Förstår mycket väl att du gruvar dig för att behöva sticka näsan utanför dörren i det här vädret. Precis som du säger: Det räcker nu!

    Mira: Jag kan ju inte bara stanna inomhus, men den här fotopromenaden var nog rekordsnabb, åtminstone för att vara mig.

    Nej vad trist med pannan! Hoppas att det inte blev några skador som tar tid och kostar mycket pengar att reparera. Jag vet ju vad sådant kan innebära och det är inget jag önskar uppleva igen!

    7 januari 2010 kl. 22:55

  4. tusse

    Verkligen karaktär i den mellersta bilden! Och lyckligtvis är den inte nedsmetad med ”Stockholm in Winter” eller andra fyndiga texter i typsnittet Zapf Skrivstil (vad hette det…)

    8 januari 2010 kl. 11:49

  5. tusse

    Zapf Chancery.

    8 januari 2010 kl. 11:51

  6. Staffan H

    Tusse: På den bilden finns inget utrymme för text. Det skulle förstöra den totalt. Förresten, jag lägger nästan aldrig text på mina bilder.

    8 januari 2010 kl. 21:48

  7. Peter

    Är det detta som kalla för sjörök? 🙂
    Verkligen fint iaf, och lite ovanligt här i Stockholm som sagt. -16 är för kallt för mig också för att vara ute och fota, men ibland så får man offra sig 🙂

    12 januari 2010 kl. 15:44

  8. Staffan H

    Peter: Varför inte? 😉

    Vackert var det, som sagt, även om det var i kallaste laget. Det tog sin tid att tina upp…

    12 januari 2010 kl. 19:40

Kommentera

