Värre än vanligt…

Bergslagsvinter


En kompis, tillika kollega, och jag trotsade vintern och begav oss upp till Bergslagen för att njuta av miljöombyte och vacker natur. Det var inte precis promenadväder, men vi tog oss ut på en snabbrunda. Det var -12 grader ute när vi började, men eftersom solen var på väg ner störtdök temperaturen och var snart nere i -17. De sista metrarna var inte särskilt behagliga. Desto skönare var det att komma in genom dörren till det varma huset.

Kvällen tillbringades i matens tecken; jag hade köpt lammfilé som jag serverade i tomatsås med oliver, kokt ris och sallad och en flaska rött vin delades. Ingen brådska – man ska njuta av tillvaron vid bordet och samtalen där! Till efterätt serverade jag vaniljglass med lite av min hemlagade röda vinbärssylt och en skvätt punsch över. Vid det laget hade temperaturen sjunkit till -20 grader ute, men det bekom inte oss. Jag lade in en brasa i den öppna spisen istället.

Så kom då dagen när det var dags att åka hem igen. Samma traumatiska upplevelse varje gång. Vill inte, vill inte, vill inte men måste.Vi åkte hem efter lunch och eftersom solen då stod högt på himlen (nåja, men ok med tanke på årstiden) hade det hunnit bli lite drägligare temperatur, så tog vi en promenad i Kopparberg innan vi anträdde resan hemåt. Nu när inte träden har löv gick det faktiskt att få med hela kyrkan på bild.

Så kom man hem till stadens alla ljud igen. Det känns konstigt. Jag är ingen enstöring, men ibland tycker jag om att lyssna på tystnaden. Så här års sysselsätter jag mig gärna med läsning när jag är där uppe. Jag är lite ledsen för att bokhandeln i Kopparberg har slagit igen. Innehavaren ville sälja och dra sig tillbaka med ålderns rätt, men ingen vill köpa. Trist, för det var en bra och trevlig bokhandel och jag slank gärna in där och köpte en bok eller två. Den låg ju ändå på vägen till eller från Ica.

13 svar

  1. Åh, så vackert Staffan. Så svenskt. Det ser ut som i Grythyttan som väl inte ligger så långt ifrån?

    11 januari 2010 kl. 21:37

  2. Jag har bara varit i Kopparberg en gång, men minns tydligt kyrkan. Otroligt vacker, liksom din bild på den.

    Det är tråkigt med de små boklådorna som försvinner en efter en, men man förstår dom.
    Det kan inte vara lätt att konkurrera med nätet.

    Lammfilén lät mycket god 😉

    11 januari 2010 kl. 21:39

  3. Staffan H

    Monet: Tack så mycket! Helt rätt; det är inte så långt till Grythyttan därifrån, så både naturen och bebyggelsen är av äkta och vacker Bergslagskaraktär. 🙂 Förresten, i huset till vänster på sista bilden stämplades den gula treskillingen – världens dyraste frimärke – en gång i världen.

    Christina: Jo, ”träkatedralen” i Kopparberg är en mycket vacker kyrka. Gläder mig att du gillade bilden. Konkurrensen från nätet är svår för de små bokhandlarna att klara, men jag tyckte att det var så bekvämt att bara slinka in där och botanisera i hyllorna.

    Tja, gästen åt med god aptit och personligen tycker jag att lamm är underskattat. Det finns så många olika sätt att tillaga lamm på och inte smakar det kofta heller.

    11 januari 2010 kl. 21:50

  4. tusse

    Underbar bild den sista du!
    Till och med antikvariatet i Lund (för mig fanns bara ett – inte det andra) har slagit igen och säljer nu endast via nätet.

    11 januari 2010 kl. 23:44

  5. Staffan Staffan! Vilka fina bilder! Det är som att gå på fotoutställning varje gång man tittar in här! Jag utnämner dig härmed till ”Fotografernas Lars Lerin!.
    (Ingen kan ju hindra mig ;))

    12 januari 2010 kl. 09:25

  6. Barbro

    det ser kallt ut på bilderna även om solen lyser. fina kort blev det, tack för rundturen i Kopparberg. 6 mil norr om Oslo har det varit -30 grader kallt och nu sista dagarna -17 grader. Snacka om kyla.

    12 januari 2010 kl. 10:09

  7. Staffan H

    Tusse: Stort tack! Det är väl bara att inse fakta, acceptera sanningen och göra det bästa av det. 🙂

    Lisette: Ooooj vilken utnämning du drog till med! *rodnar rejält* Vad har jag nu ställt till med egentligen? Tack som f-n i alla fall! 😀

    Barbro: Kallt var det också! Kul att du ville hänga med på promenaden.

    12 januari 2010 kl. 11:34

  8. Du rör dig lika hemtamt bland Bergslagens granar som bland storstadens betong och tegel.

    Hade det inte varit något för dig? Ta över lilla boklådan i Kopparberg? 😉

    12 januari 2010 kl. 13:29

  9. Peter

    Bilden på kyrkan är verkligen vacker! Rena vykortet. Förstår att du trivs i Bergslagen.

    12 januari 2010 kl. 15:39

  10. Kopparberg där har jag nog åkt förbi för jag känner igen kyrkan. Såg så mysigt ut där.
    Vilken härlig middag du lagat till.

    12 januari 2010 kl. 15:55

  11. Staffan H

    Mira: Det är skönt att vara hemma i bägge miljöerna, men jag uppskattar Bergslagen och avkopplingen där särskilt. Ta över boklådan där kunde visserligen ha varit något, men att både köpa ett stort hus och en rörelse… mycket pengar och mycket skulder, så det fick vara. 😉

    Peter: Tackar så mycket.

    Skogsnuvan: Den kyrkan är svår att missta sig på, så du har säkert varit där. Gästen åt iaf med god aptit och mysigt är det.

    12 januari 2010 kl. 19:38

  12. Härliga bilder, jag fastnade i sista bilden. Jag kan känna igen din beskrivning av tystanden. Man behöver den känslan av lugn och att vara enstöring ibland.
    Jag minns en gång när vi kom till torpet efter en smått kaotsikt tid i stan. Man drar efter andan, det är så tyst att de nästan gör ont i öronen, ett ljud hörs och mannen undrar vad som låter…? det är barken/nävret på björken som fnasar i vinden….. När man urskilja ett sådant ljud, då är det tyst!
    Smaskig måltid du bjöd på:)

    12 januari 2010 kl. 22:38

  13. Staffan H

    Billan: Tack så mycket, roligt att du tyckte om bilderna. Vi behöver nog uppleva tystare omgivningar ibland för att komma i takt med oss själva igen. En god måltid därtill bidrar. 🙂

    13 januari 2010 kl. 02:48

Kommentera

