Värre än vanligt…

Köksstilleben

Den här bilden har jag haft i tankarna i några veckors tid nu men inte kommit mig för att göra något av den. Efter middagen fick jag nog av att se grytan stå framme och vänta på att bli fotograferad, så nu gjorde jag slag i saken. Allra roligast hade det förstås varit om jag hade haft tillgång till ett kök modell Ä, men man kan inte få allt här i världen. Kopparformen köpte jag på Stadsmissionens second hand i Trekanten. Tjugo spänn kunde den ju vara värd och eftersom det fanns två stycken köpte jag paret.

6 svar

  1. Hur har herr’n det med matlagningsambitionerna?

    Jag ger dig härmed en ny uppgift! Ta om bilden men med grönsaker på skärbrädan och paj i formen. Ett rikligt och härligt 1700-talsstilleben. Mustigt och doftande. Egentligen skulle där finnas en skjuten hare eller ripa också, men där ger jag dispens.

    Se så vännen – ut och handla nu och rigga en ny bild. Jag väntar med spänning!!! 🙂

    6 februari 2010 kl. 11:42

  2. Vacker bild! Så fint kniven och grytlappen speglar sig i kopparformen (hm…så där hela och rena och vita är inte mina grytlappar!). Och jag kan nästan känna hur det är att låta fingrarna glida på den där järngrytan över knuppret med volymmarkering. Mycket fint.

    Och så blir jag förstås spänd på om du ska nappa på Miras uppmaning.

    6 februari 2010 kl. 12:06

  3. Staffan H

    Mira: Har du aldrig hört talas om torrfoder? 😀

    Skämt åsido, senaste påfyllningen av kylskåpet skedde innan jag åkte till Bergslagen. Sedan dess har kvällarna tillbringats på jobbet = käkat där, varför jag inte bunkrat upp med något större förråd. Får se vad jag hittar för aptitligt i affären och tack för att jag slipper fixa en skjuten hare eller ripa.

    Gabrielle: Tackar så mycket! Gammalt och nytt om vartannat.

    6 februari 2010 kl. 12:23

  4. Sån gryta har jag också och gammaldags kök. Snygg bild

    6 februari 2010 kl. 12:39

  5. tusse

    Är bilden arrangerad? Eller uppstod föremålskombinationen av sig själv medan Staffan donade i köket? Ibland kan sådant faktiskt inträffa.
    En vacker bild är det i alla fall. Höga stilpoäng.

    6 februari 2010 kl. 23:31

  6. Staffan H

    Skogsnuvan: Kul att du gillade bilden. Ett gammaldags kök låter riktigt hemtrevligt.

    Tusse: Bilden är arrangerad. Ber att få tacka för de höga stilpoängen.

    7 februari 2010 kl. 01:54

Kommentera

