Värre än vanligt…

Isbojar

Var nere på stan i ett par ärenden under eftermiddagen och passade på att ta de här bilderna då. Jag tittade faktiskt på några nya kamerahus (för det är jag värd, typ – eller?) så nu har jag lite att fundera på. Förresten, vad är det för klåfinger som har fått för sig att byta namn på det mesta i fotovärlden? Det som fordom kallades ”mattskiva” heter tydligen ”fokuseringsskiva” alternativt ”fokuseringsglas” numera. Vad är det för vits med det? Andra nymodigheter jag fått lära mig på sistone är att exponeringsmätare kallas för ljusmätare (den ändringen är ok) och det som en gång benämndes ”färgtemperatur” numera kallas ”vitbalans”.

Att ISO är det nya namnet på enheten ASA googlade jag mig till. Att mäta filmens ljuskänslighet i DIN var visserligen på väg att bli omodernt redan under 70-talet, men enheten DIN var lätt att använda. Tre DIN var lika med ett bländarsteg har jag för mig att man sade, men jag kanske minns fel – det var ju länge sedan.

2 svar

  1. Det är väl så att man ska krångla till det. Yrken heter ju inte samma. Städerska heter hygien…..något och allt ska ändras. Varför vet inte jag men det är väl något blånylle som tycker det är häftigt att det ska vara ny nytt nytt även om det som finns fungar bra.

    12 februari 2010 kl. 08:34

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Ja varför ska man göra det enkelt om man kan krångla till det riktigt ordentligt? *skrattar*

    13 februari 2010 kl. 13:03

Kommentera

