Värre än vanligt…

Gamla fönster

En laddning gamla fönsterkarmar (i bitar) väntar på att samlas ihop och transporteras bort till okänt öde.

De gamla fönsterbågarna står bredvid och håller de utrangerade karmarna sällskap i oviss väntan. Fattas bara annat; de har ju hängt ihop sedan 1948.

Under all snö kan man skymta en fönsterbåge här och var.

Efter en paus på grund av sträng kyla satte fönsterbytarna återigen igång idag. Snart är alla gamla fönster ett minne blott. Konstigt, men jag tycker att vinden piper in överallt genom de nya fönstren. Snart ska de justeras in. Jag måste komma ihåg att fråga om det verkligen ska vara så. Nu har jag bara 16 grader i vardagsrummet igen. Jag är så trött på det här. Nästa bostad ska ha kakelugn, braskamin, vara el- eller gasuppvärmd eller vadsomhelst förresten – bara jag kan bestämma över värmen själv!

8 svar

  1. tusse

    Gamla fönster var det här:

    http://tussetuss.wordpress.com/2009/10/20/sic-transit/

    24 februari 2010 kl. 08:41

  2. Nämmen. 16 grader i vardagsrummet är inte gott när det är 30 grader kallare ute. Och när flyttar du???

    24 februari 2010 kl. 09:26

  3. Staffan H

    Tusse: Det inlägget hade bilder på fönster finare än mina. Tack för påminnelsen.

    Mira: Någon flytt är inte bestämd, men när det är så här börjar röriga jag leka med tanken.

    24 februari 2010 kl. 12:49

  4. Bestämma och bestämma. Jag kan och bestämmer över att jag eldar och eldar hela dagarna och nätterna men jag kommer ändå aldrig upp i 16 grader. Kan kanske bero på att det är 39 grader kallt kanske.

    24 februari 2010 kl. 14:42

  5. den fungerarbra 🙂 enkel att tag med sig!

    24 februari 2010 kl. 20:19

  6. Staffan H

    Skogsnuvan: Har du en sådan massiv kyla att slåss mot är det inte så lätt. Så jäkla kallt brukar det tack och lov inte bli i Stockholmstrakten.

    24 februari 2010 kl. 21:48

  7. Jag är en sådan där bakåtsträvande typ som tror att gamla fönster inte alls behöver vara underlägsna nya ur isoleringssynpunkt. Ska ni få 3-glas nu stackars människor?

    16° är inte kul, då fryser man.

    24 februari 2010 kl. 23:53

  8. Staffan H

    Christina: Jag tror åtminstone inte att skillnaden är så stor som reklamen vill göra gällande och treglasfönster sitter numera i lägenheten. Man behöver inte alltid byta till treglasfönster – jag har sett att man kan ”hotta upp” äldre fönsterbågar genom att sätta dit en extraruta på insidan. Snyggt och diskret.

    Nu är det varmare både ute och inne. Mysigt!

    25 februari 2010 kl. 23:18

Kommentera

