Värre än vanligt…

Göteborg i början av september 1975

Jag testade scannerfunktionen på min nya skrivare. Milda makter vad snabbt det gick jämfört med min gamla flatbäddsscanner! Bilden hittade jag i ett gammalt fotoalbum och färgkopian är gjord i september 1975. Om jag minns rätt var vi på en skolutflykt till Nya Älvsborgs fästning så jag måste ha tagit bilden därifrån. Den hör definitivt inte till fotokonstens mästerverk, men jag fann något annat som gjorde den intressant att bevara till eftervärlden (färgkopian börjar blekna och gulna nu). Vad kan det vara då?

Jo, det byggs fortfarande stora fartyg i Sverige. Varvet på bilden är Arendalsvarvet. Bara några år senare var scenariot ett helt annat. Efter ytterligare några år förde Göteborgs en gång så stolta skeppsvarv en tillvaro som mer påminde om levande döda, så fotot tycker jag är ett gulnat tidsdokument som jag förbättrat något. Förbättrat och förbättrat förresten, men jag gillar stuket av vykort som bilden fick. Det känns ok.

3 svar

  1. Tusse

    Starkly modern, those level luffing cranes (sorry, but I just don’t know what this type of crane is called in Swedish). Suppose they are built with red and blue Meccano!

    11 mars 2010 kl. 02:23

  2. Staffan H

    Tusse: Tja, de var åtminstone moderna då.

    11 mars 2010 kl. 18:10

  3. Tusse

    Liknande kranar används på Öresundsvarvet (i Landskrona) än i dag. Tror de är från 1970-talet.

    12 mars 2010 kl. 02:49

Kommentera

