Värre än vanligt…

Långfredagspromenad

Långfredagen ska man visserligen inte ägna åt så mycket aktivitet, men vi är inte fullt så strikta med det längre. Annat var det när jag var liten. Då var allt stängt och på radio och teve spelades bara allvarlig klassisk musik och allvarliga program. Alltså kan man ta en promenad med gott samvete, så då gjorde jag det.

Vädrets makter hade visserligen en annan syn på saken och skickade en hagelskur med efterföljande regn på mig, men jag vet att sådana plötsliga svängningar inte brukar vara så länge. Det gjorde det inte, sådär en halvtimme senare sken solen åter på mig.

Själva skogen bjöd på nästan knädjup snö och intressanta, spännande former och jag kom på en fördel med snö inne i djupa skogen: man får lite bättre ljus tack vare snön som reflekterar ljuset istället för att absorbera det. Ibland tar det tid att hitta något positivt i sådant man inte är så förtjust i, men med en laddning god vilja så går det. Jag återkommer med fler bilder bara jag får redigera dem färdigt.

3 svar

  1. Lite utmattad efter Blåkullafärden är jag allt och efter pimpeltävling och middag och folkfesten. Idag blir det lite lugnare. Killarna har pimpeltävling här ute på sjön men jag nöjer mig med att sitta vid stranden och elda. Hoppas bara det slutar snöa. Glad Påsk på dig

    3 april 2010 kl. 10:36

  2. Tusse

    Tack – jag känner igen det där.
    Ingen ”dance-musik” fick spelas den dagen så länge mamma och mormor förde spiran i vårt hem.
    Däremot fick man spela seriös körmusik på resegrammofonen – och jag glömmer aldrig suckarna som hördes från övervåningen efter en osedvanligt stor portion Brahms.

    3 april 2010 kl. 21:46

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Du kan väl inte vara igång för jämnan heller? Sitta vid stranden, elda och njuta av tillvaron tycker jag låter alldeles utmärkt. En Glad Påsk och en förhoppning om bättre väder!

    Tusse: Så var det ju förr, nu har det nästan slagit över åt andra hållet istället och jag tror inte att pendeln slår tillbaka. Kanske inte så respektfullt mot dem som är troende, men den där långa, ändlösa och gravallvarliga dagen saknar jag inte.

    4 april 2010 kl. 22:30

Kommentera

