Värre än vanligt…

Mer från långfredagens promenad

Jag lägger upp en laddning bilder från långfredagens promenad och låter dem tala för sig själva. Vädrets makter var som sagt inte på sitt bästa humör, men det struntade jag i och fortsatte min promenad.

Perioder med dåligt väder och kvällar ägnades åt att läsa Herman Lindqvists bok om Madame de Pompadour. Fascinerande läsning om en intressant historisk person. Jag tror inte att man ska döma personer som levde för flera hundra år sedan efter nutida begrepp och uppfattningar om rätt och fel. Hon levde i en helt annan tid då andra värderingar gällde. Att slöseriet med statens medel var enormt går dock inte att sopa under mattan.

När jag går omkring i Bergslagsnaturen känner jag mig väldigt rik; jag har ju möjlighet att åka hit ofta och njuta av omgivningarna. De flesta i Stockholm tror att de måste åka långt upp till Norrland för att få uppleva något liknande (inte fel att åka dit heller!), men det finns tillgängligt på mindre än tre timmars bilresa från storstaden.

Man har satt upp snygga skyltar sedan jag var här sist, så tack vare dem lärde jag mig att det här kallas för Laxbro mosse. Försöker man gå ut där säger det ”plums”!

Det är fortfarande gott om snö i Bergslagen, men nu börjar den smälta undan på allvar (snötäcket var väl sådär 50-60 cm djupt när det var som värst).

Olika mossor och lavar börjar titta fram ur snön.

På vissa grenar växer det ena underligare än det andra. Jag borde läsa på lite om sådant också så jag har ett hum om vad det är jag ser och fotograferar!

Bäst av allt tycker jag alla små vårbäckar är. Jag älskar att titta på vattnet där det flyter eller forsar fram. Så vackert, så kraftfullt och så rogivande.

Bergslagen är fint!

4 svar

  1. Vårbäckar är det bästa som finns!

    Tack för bilder från din långfredagspromenad!

    6 april 2010 kl. 08:12

  2. Jag är rätt förtjust i mossa. Tittar man nära är det som en annan värld och det finns massor av sorter. Dom syns bäst nu mot snön och innan det blir grönt. Visst ser det ut att vara jättefint hos dig i Bergslagen. Namnet Bergslagen har en lite mystiskt klang som får en att tänka på djupa mysko skogar och härliga berg.

    6 april 2010 kl. 14:27

  3. Den översta bilden är verkligen en vårbild!

    7 april 2010 kl. 01:33

  4. Staffan H

    Mira: Visst är det och tack själv!

    Skogsnuvan: Mossa är väldigt vackert och precis som du säger finns det massor av sorter. Jo, Bergslagen är fint och en föraning om hur det ser ut i Norrland, men vi har en betydligt jämnare horisontlinje än i dina trakter. Skogarna kan förvisso vara djupa, men bergen är mestadels inte så där jättehöga.

    Maria: Helt rätt! Sådana syner hör våren till.

    7 april 2010 kl. 09:48

Kommentera

