Värre än vanligt…

På allmän begäran: Min nya bil

Men först lite musik för att den rätta stämningen ska infinna sig (ja, jag vet att jag är smått galen men det tar jag inget extra för) medan du tittar på bilderna.

Vita bilar har jag haft flera stycken och det här är den fjärde i ordningen. Den hör inte till de större, men semesterbagaget får plats. Baksätet går att fälla i delar och fäller jag ner bägge sätena sväljer den rätt mycket last. En sak jag uppskattar är luftkonditioneringen. Jag vet att det är att betrakta som standard numera, men med mina referensramar är det fortfarande lite av en lyx att njuta av.

Jag har nu konstaterat att den ligger väldigt stadigt på vägen och är skön att köra även på längre färder. För mig som hittills kört omkring i bättre begagnade bilar är tystnaden i kupén något som jag verkligen uppskattar. Inga problem att lyssna på musik medan man kör och man är inte lätt lomhörd av vägbuller efter ett par timmars körning.

Just nu håller jag som bäst på med att försöka lära mig alla reglage och finesser. Det brukar ta ett tag innan man lärt sig allt. Sedan tar det ett tag innan körningen av en ny bil ”sitter i fötterna”, men det börjar funka nu. När jag provkörde bilmodellen hos bilhandlaren svor jag så det osade över kopplingen för den tog inte som på den bil jag var van vid. Bilförsäljaren fnissade åt mig när jag berättade om mina vedermödor att ta mig från parkeringen. Tack och lov gick det bättre att köra ut min bil från leveransplatsen. Nu har jag hunnit köra ungefär 60 mil med den och jag ångrar mig inte det minsta.

5 svar

  1. Jesses vilken snygg bil. Fördelen med att ha gamla rishögar är att man verkligen uppskattar när man får något bättre. Jag har haft min Masta i 3 år nu och den går som en klocka. Inte stannat en enda gång och allt som hänt är en punka.
    Lycka till med nya bilen och att den kommer att glädja dig länge länge.

    17 maj 2010 kl. 08:50

  2. Ah! En fransyska! Hon ser lite dolsk ut en face… Som om hon funderar på vilka häftiga sorts äventyr ni två ska uppleva tillsammans. De är hetblodiga, fransyskorna, och du lär inte få tråkigt tillsammans med henne. Den vita färgen??? En ulv i fårakläder! Grattis!

    17 maj 2010 kl. 09:04

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Tackar så mycket! Delar helt din uppfattning i frågan, för jag har haft flera gamla rishögar förut och tack vare dem kan jag uppskatta den här bilen till fullo. Å andra sidan kan ju även en bättre begagnad bil vara väldigt bra.

    Mira: Tack ska du ha! Det blev en Peugeot igen (hade en Peugeot 305 under senare delen av 80-talet). Den lilla fransyskan är väldigt pigg och alert och jag tror att vi kommer att ha väldigt trevligt tillsammans.

    18 maj 2010 kl. 23:04

  4. Aha! En kusin. Ett så fantastiskt bra val. Själva kör vi Citroën C4 sedan 1,5 år. Något större än din men så är vi ju två och med hund också.

    Trots en del smärre incidenter är vi som du, supernöjda, inte minst med tanke på fransmännens uttalade goda tekniska kunskaper som gör att de extra finesserna känns väldigt bra. Vi har inbyggd GPS dessutom, himla bra! Och vilka köregenskaper. Och tuff design.

    Måtte kärleken mellan dig och din fransyska vara riktigt länge och gläd dig åt lyxen med en ny bil!!

    19 maj 2010 kl. 17:47

  5. Staffan H

    Monet: Glädjande nog har man på senare år fått upp ögonen för franska bilar både i Sverige och i andra länder. Den här modellen ligger faktiskt sexa på försäljningslistan i England. Min förra Peugeot tyckte jag mycket om, men det hände faktiskt att en bilverkstad vägrade att befatta sig med bilen. Jag var allt annat än glad över bemötandet. Idag skulle ingen våga göra något sådant. Franska bilar är numera betydligt bättre än sitt rykte från anno dazumal.

    19 maj 2010 kl. 22:55

Kommentera

