Värre än vanligt…

En titt på staden

Jag har inte kunnat undgå att se stadens förvandling i området kring Norra Bantorget de senaste åren. En hel drös med mastodontbyggen har vuxit upp där vilket i hög grad har påverkat stadens ansikte. Fult eller vackert? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i det avseendet, men dominanta så det förslår är husen definitivt och om det tycker jag inte.

Staden är inte bara full av vatten, utan även full av kontraster. Den frodiga vårgrönskan står absolut i bjärt kontrast mot stenhögarna i bakgrunden. En näst intill chockartad upplevelse tycker jag.

Imponerande och elegant trappa till nya bostadskvarter i staden. Lite lömsk är allt den här trappan, för just nu slutar den i en plaskdamm. Ska det verkligen vara så?

De kan hålla på och bygga nytt, bygga om och bygga till bäst de vill. Småbåtarna ligger där de ligger i Klara sjö. Det är åtminstone något som inte har förändrats sedan jag var barn.

Färgglatt värre, men det kan jag stå ut med. Något som gjorde mig väldigt upprörd var att det hotell som tydligen inryms i ett av husen i bakgrunden har lyckats få upp sitt namn i neonbokstäver på taket. Det har ju alltid stått ”Mercedes Benz” i ljusblå neon, så länge att huset kommit att kallas för ”Mercedes Benz-huset” trots att varken de eller deras svenska generalagent någonsin haft kontor där. Det går utför med staden. Först försvann reklamen för Tulo på husfasaden vid Sankt Eriksbron och nu detta slag. Bevara vacker ljusreklam intakt!

Den gamla stationsbyggnaden i rött tegel ligger numera inklämd mellan två jättehus. Respektlöst mot en äldre byggnad. Hus måste ha lite luft och ljus omkring sig. Å andra sidan får man väl vara glad för att kåken fortfarande står kvar. Det fanns nämligen en tid då man ville riva den.

En vattenskoteråkare med modest framfart. Inte illa!

Staden nya ansikte?

En annan variant av stadens nya ansikte. Väldigt förutsägbart enligt min mening.

3 svar

  1. Tusse

    Vilken gammal station är detta? Norra station?

    19 maj 2010 kl. 23:41

  2. Man kan inte annat att tycka att gamla hus var mycket finare. Ganska fantasilösa skapelser som ser ut som byggklossar. Trappan var lite häftig och klart att man ska gå rakt ut i plaskdammen. Det skulle jag apsolut göra. Tänk när du är varm och fötterna efter att gått runt. Skönt

    20 maj 2010 kl. 08:58

  3. Staffan H

    Tusse: Lätt rodnande måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg min historia som jag borde, men byggnaden finnas att beskåda från infarten till Stockholm C norrifrån, eller – ännu enklare – från Norra Bantorget.

    Skogsnuvan: Delar din uppfattning om viss modern arkitektur.

    20 maj 2010 kl. 23:50

Kommentera

