Värre än vanligt…

Bergslagsutsikt

Bergslagsnatur och typiskt Bergslagsutsikt. Rätt som det är sticker en gruvlave upp ur landskapet. Gruvan den hör till kan ha varit nedlagd i många herrans år, men gruvlaven står kvar som ett uppkäftigt monument över den tid som varit.

Uthugget för ett hus mitt ute i skogen. Det här ser ok ut. Annars har jag börjat ifrågasätta dagens skogsbruk med kalhyggen fulla av ris efteråt, stubbar som kan vara närmare två meter höga och djupa sår i marken efter skogsmaskinerna. Jag vet att en del vill kalla kalhyggena för ”föryngringsyta” men jag går inte på det där. Här kunde man i alla fall njuta av skogen och utsikten.

4 svar

  1. Här känner man knappt igen sig men det är lika fina foton som det brukar så jag antar att jag kommit rätt. Fint är det hur som helst.

    3 juli 2010 kl. 22:06

  2. Staffan H

    Kersti: Jag brukar inte ändra och stuva om i bloggen särskilt ofta, men nu hade jag kört med samma design i över två år, så det var väl dags att förnya sig nu. Tackar så mycket!

    4 juli 2010 kl. 01:08

  3. Kalhyggen finns det gott om här- Det värsta är att man kör med markberedare och gör stora hål där det blir vattensjukt och myggodlingar och omöjligt att gå. Skogen går snart inte att ta sig fram i. Förbannad är bara förnamnet. Det är bara pengar som gäller

    5 juli 2010 kl. 22:36

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: De norrländska skogarna är tydligen inte vad de en gång varit. Trist!

    7 juli 2010 kl. 23:30

Kommentera

