Värre än vanligt…

Båtliv

Jag vet att detta är väldigt motsägelsefullt, men jag är som jag är – jag gillar båtutflykter, men har aldrig haft minsta lust att äga en båt. Mindre motsägelsefullt, åtminstone i mitt fall, är att jag gillar att fotografera båtar. Fritidsbåtar finns i alla storlekar och utförande och med olika utrustning och jag älskar både att kolla in dem och att fotografera dem.

Av någon lika outgrundlig anledning är jag mest förtjust i motorbåtar. Segelbåtar kan vara attan så vackra och snälla mot miljön är de också, men ändå är det något som saknas på något vis. Jaja, jag är som jag är. Kan det ha något med mina år i Göteborg att göra? Där var det flera på jobbet som var inbitna seglare. Begriper dock inte varför det skulle ha någon negativ inverkan på min uppfattning om segling. De var ju trevliga människor.

Dagar som dessa, det vill säga varma sommardagar, är området kring Slussen helt underbart att vara på med kamera i beredskap. Den ena båten efter den andra väntar på slussning och ut ur slussen kommer plötsligt en formlig parad av båtar. Då är livet toppen.

Undrar just hur många timmar per år de lägger ner på att hålla sina båtar så fina, fast det är nog en ofin fråga att ställa. Vill jag veta hur många timmar jag lägger ner på fotografi årligen? Nej, det vill jag absolut inte och det struntar jag i för övrigt. Det finns ett och annat jag borde intressera mig för och ett och annat jag borde göra i stället för att ränna runt med kameran, men det är just det jag gillar att göra och alltså gör jag det i första hand. Båtägarna resonerar förmodligen på liknande sätt.

Gummibåt halvt om halvt på släp kanske kan vara kul och praktiskt ibland. De verkar titta på den ruffiga Slussens förfall, men en dag är det ett minne blott. Undrar just hur det kommer att se ut. Kommer jag att kunna stå och fotografera lika bekvämt då?

Hmm, jag har ett bestämt minne av att jag såg den här båten redan förra året. Nu kom den med i bloggen också.

Kommentera

