Värre än vanligt…

En syssla jag inte skulle vilja utföra

Härom veckan låg en segelskuta vid Skeppsbron. Jag har för mig att dess hemmahamn låg på Tjörn, så den hade seglat från Västkusten och upp till Stockholm. Folk flanerade förbi och njöt av värmen medan de tittade på stan. Ombord på segelskutan var det inte stilla i värmen, vissa jobb måste man passa på att göra när behov uppstår och tillfälle ges. Alltså klättrade delar av besättningen upp i masterna och jobbade med riggen (?).

Jodå, segelskutor är inte bara killars revir. Det fanns tjejer i besättningen också.

Absolut inget jobb för mig!

När jag nu sitter och tittar igenom bilderna några veckor senare, inser jag att det hade varit smart av mig att zooma ut lite för att få en bättre uppfattning om höjd, storlek, omfattning mm. Jag hoppas att jag kommer ihåg läxan till nästa gång om tillfället skulle dyka upp på nytt.

Läxa nummer två: Att fotografera av eller skriva upp båtens namn kan också vara smart att göra. Man kommer inte ihåg allt några veckor senare.

Som den fegis jag är, erkänner jag naturligtvis utan omsvep att jag beundrar dem som klättrar upp dit sådär utan vidare. Jag gillar att fotografera på temat ”människor i arbete” så jag kände mig nöjd och belåten efteråt.

4 svar

  1. Tur att det finns dom som törs. Jag kan inte låta bli att beundra dom.
    Min pappa målade kyrktorn och satt och snurrade runt i en kökstol och ett rep när han målade och jag beundrade honom också. Jag törs knappt gå upp i ett torn ens.

    26 juli 2010 kl. 22:45

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag antar att det även är en fråga om vana. För egen del har jag nog aldrig haft lust eller velat försöka vänja mig. Därför vet jag inte om min teori håller eller ej.

    28 juli 2010 kl. 12:05

  3. Mira

    Det finns faktiskt de människor som inte alls lider av höjder, utan tvärt om njuter av att befinna sig i det blå. Jag skulle tro att de som mönstrar på ett segelfartyg av den här storleken har tänkt sig för både en och två gånger innan de gör det.

    Synd som sagt var att du inte minns båtens namn eller visar hur hon ser ut för övrigt.

    28 juli 2010 kl. 13:39

  4. Staffan H

    Mira: Förmodligen har de tänkt till innan…

    Att visa hur hon såg ut för övrigt hade varit svårt; det mesta av henne låg under kajkanten, men lite mer av det som stack upp ovanför hade varit bra att få med. Jag tror hon hette ATEA men jag är inte säker.

    28 juli 2010 kl. 17:04

Kommentera

