Värre än vanligt…

Första inlägget på länge

Efter nästan precis en månad utan Internet känns det härligt att ha tillgång till nätet igen! Tidigt i våras lät Familjebostäder dra in fiber i alla lägenheter i huset, men mitt intresse för att gå över till fiber var tämligen svalt och åtminstone två övertalningsförsök misslyckades. Jag var nöjd med det jag hade, men till sist lät jag mig övertalas att byta. Det skulle jag inte ha gjort.

Ett spännande paket kom från Telia, jag hämtade ut det, packade upp prylarna och med instruktionens hjälp kom de snart på plats. Inte särskilt svårt, men något måste vara fel för telefonen var stendöd och hade inte kontakt med omvärlden alls. Alltså klättrade jag upp till bredbandsboxen (som de djävlarna satte på bekvämaste stället för dem och inte där montering utlovats, så den förfular numera min hall) och tog en ordentlig titt.

Aha, det var alltså därför! In kom en ”lina”, men någon komponent som fördelade vidare till de olika uttagen i lägenheten fanns inte. Däremot satt det en nätadapter till något, så detta något har dragit ström i några månader utan att jag vetat om det. Med hjälp av burken som skulle ansluta telefonen kunde jag åtminstone få den att funka, men det såg väldigt konstigt ut med sladdar som hängde fritt i hallen och som jag dessutom lyckades trassla in mig i när jag skulle ta på mig ytterkläderna.

Mina fortsatta undersökningar fick mig att inse att det här skulle bli ett marigt kapitel. Det skulle visserligen gå att köpa en router (tror jag att det kallas) och en laddning kablar så jag kunde få liv i uttagen, men i bredbandsboxen fanns inga fack att stoppa in prylarna i så de hölls på plats och med tre olika lådor skulle det bli väldigt trångt. Dessutom kräver samtliga elektricitet och nätadaptrarna skulle få trängas ordentligt. Återstod bara att inse fakta: Det här var inte särskilt smart.

Det var visserligen bindningstid på abonnemanget, men sedan jag anfört ovanstående lät Telia mig slinka ur nätet och återfå min gamla abonnemangstyp. Det kändes plötsligt väldigt tryggt och skönt. Telefonen fick jag tillbaka på nolltid, men det ADSL-abonnemang jag haft gick inte att få tillbaka lika fort och därför blev väntan på Internet lång. Nu funkar allt som vanligt igen och jag är jätteglad för detta.

Äras den som äras bör, heter det ju. Jag vill här och nu ta tillfället i akt att ge en stor eloge åt Telias kundservice för proffsigt och trevligt bemötande. Samtliga jag varit i kontakt med där har verkligen gjort vad de har kunnat för att lösa saker och ting så snabbt och smidigt som möjligt för mig. Folk kan skälla Telia för att vara dyra, men de gör verkligen vad de kan för att hjälpa sina kunder. Det är värt att betala lite extra för!

Jag anser mig visserligen inte vara teknikfientlig, men jag har nu kommit fram till följande slutsatser:

  • Fast telefoni med hederligt telefonjack är fortfarande bäst och jag bara älskar det!
  • Att byta abonnemangsform kan vara fatalt.
  • Man ska vara förbannat misstänksam mot alla installationer som prackas på en. Jag förbehåller mig rätten att vara en individ med en högst egen vilja.
  • Från och med nu kommer inte en hantverkare in i min lägenhet om inte jag själv kan vara hemma.
  • Fundera över elektronikhysterin och ifrågasätt! Hur smart är det att lägga ut åtskilliga tusenlappar för att ständigt ha det senaste i elektronikväg? Även om du anser dig ha råd med detta; hur stor blir miljöpåverkan när tonvis med fungerande elektronik skrotas årligen för att den har blivit omodern?
  • Samtliga telefonförsäljare kan dra till skogs!

Jag kommer med andra ord att stå på barrikaderna och försvara gammal hederlig och väl beprövad teknik framdeles och tänker absolut inte ändra något. Därmed kan jag numera även titulera mig gammal och vrång och det trivs jag utmärkt med. Fan vet om jag inte ska damma av mörkrumsutrustningen också. När jag sätter mig på tvären gör jag det med besked!

5 svar

  1. Mats

    Det var alltså SÅ det låg till? Låddan i hallen, måste du drass med den ändå? Snygg bild förresten!

    25 september 2010 kl. 01:14

  2. Tack och lov att du är tillbaka. Man har ju undrat. Jag har haft fel (åskan igen) på min dator nu i över en månad och den verkar aldrig bli lagad. Som tur är så har jag fått låna en gammal dator av en kompis. Den låter som ett helt vattenfall men funkar i alla fall. Jag blir helt bestört när telia bestämt sig för att klippa telefonledningar för folk i små byar där inte ens deras säkerhetslarm eller mobiltelefon fungerar . Får man göra som man vill???? Annars verkar ju staten få bestämma vad som helst. Så vrång kan man verkligen bli.

    25 september 2010 kl. 09:22

  3. Staffan H

    Mats: Så var det och låddan i hallen sitter där den sitter, den hör till lägenheten och till avdelning mina hatobjekt. Tackar så mycket!

    Skogsnuvan: Det är skönt att vara tillbaka i bloggvärlden igen! Jag har saknat mina läsare och bloggandet något alldeles förskräckligt under de här veckorna.

    25 september 2010 kl. 11:18

  4. Peter Muszta

    Hej Staffan.

    Jag heter Peter och jobbar på Telia Kundservice.

    Jag får beklaga över de krångligheter som dök upp under ditt syfte med att få in fiberanslutning i hemmet via Familjebostäder.
    Din beskrivning om problemet blir en nyttig hemläxa för oss, i hur vi behöver jobba mer på enkelheten och utförandet mot våra kunder.

    Samtidigt får jag å mina kollegors vägnar som varit inblandade, tacka för ditt förtroende och att vi rett ut missödet så i slutändan du som kund känner dig nöjd med oss.

    Med vänliga hälsningar
    Peter Muszta

    30 september 2010 kl. 14:10

  5. Staffan H

    Peter Muszta: Hej och tack för din kommentar!

    Krånglet som drabbade mig var ju en konsekvens av hur fibertekniken installerats i lägenheten – eller inte installerats kanske man ska säga – och inget som Telia var skyldiga till. Däremot kan det ha sina fördelar om era säljare även ställer några frågor om tekniken och installationen så folk slipper åka på en blåsning i onödan. Att vara utan Internet i flera veckor är svårt i dagens samhälle, men visst går det.

    30 september 2010 kl. 23:06

Kommentera

