Värre än vanligt…

Ungdomlig envishet

Jag hittade en gammal förstoring härom veckan, den här bilden närmare bestämt. Ingen höjdarbild direkt, men den är tagen för länge sedan och förmodligen var det ungdomlig experimentlusta som fick mig att ta bilden ”mot bättre vetande, bara för att se hur det blir”. Motljus, vaddå? Ändå måste jag haft en gnutta tur, för hade inte ljus reflekterats tillbaka mot vagnsidorna till höger i bild hade den sett väldigt konstig ut.

För kalenderbitaren kan jag meddela att loket som drar är Ruda-Oskarshamns Järnvägs lok nr 3, tillverkat av Nydqvist & Holm, Trollhättan, år 1910. Skyltar meddelar särskilt att loket är försett med överhettare enligt Wilhelm Schmidts patent. Ska man försöka sig på en kortfattad förklaring av vad överhettad ånga är för något, kan man säga att den färdiga, mättade ångan ”torkas” genom att gå en vända igenom ett så kallat överhettarelement, en rörslinga, där den värms upp av fyren. Den överhettade ångan är betydligt hetare och torrare än den mättade ångan och förtätas inte till vatten så snabbt. Denna uppfinning förbättrade ånglokens driftekonomi väsentligt. Vatten kostar inte så mycket, men kolförbrukningen sjönk markant.

 

5 svar

  1. Skillnaden på ånga hade jag inte en aning om Det var inte så enkelt förr i tiden heller. Snygga är dom ju i alla fall de gamla ångloken. och mäktiga minsann

    16 oktober 2010 kl. 12:55

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Nej, det fanns hi-tech redan då, även om just det ordet inte var uppfunnet. Visst är ånglok snygga!

    17 oktober 2010 kl. 00:42

  3. storabh

    Jag åkte ånglok till Skellefteå varje sommar i början på femtiotalet. Härligt!

    18 oktober 2010 kl. 14:03

  4. storabh

    Förr, för länge sen, när jag undervisade, brukade jag ingående förklara hur en centrifugalregulator fungerar för barnen när vi läste industrialismen i historia. Det kanske är det enda dom kommer ihåg idag?

    18 oktober 2010 kl. 14:07

  5. Staffan H

    Storabh: Det var det säkert och om inte annat har du ett fint minne kvar. Lite mer än så kommer nog dina forna elever ihåg, men förklaringen av centrifugalregulatorns funktion har de säkert inte glömt.

    23 oktober 2010 kl. 11:11

Kommentera

