Värre än vanligt…

Snabbvisit i Fellingsbro

I förrgår körde jag igenom Fellingsbro på vägen tillbaka till Stockholm. Det är en annan mindre ort i Bergslagen. Så typisk för svenska småsamhällen utan att mena något elakt eller nedsättande med det. Tvärtom, det känns tryggt och positivt. Senhöstens ljus har sina nackdelar, men det var just det ljuset jag ville ha på den här bilden och lägger man till ”den här gången” kommer man ett steg närmare sanningen.

Under mina utflykter och irrfärder har jag kunnat konstatera att det numera finns en pizzeria i minsta håla med självaktning. Äter vi alltmer skräpmat i Sverige eller är det enda möjliga försörjningen för en viss del av landets befolkning? Hur man än vänder och vrider på det känns det torftigt på något vis.

Bibliotek saknar man inte heller. Jag tycker det här biblioteket ser ut att inbjuda till besök och boklån. Jodå, det finns ett bra bibliotek i Kopparberg också – åtminstone säger min goda granne det. Måtte biblioteken få fortsätta att finnas kvar även på mindre orter och inte drabbas av sparnitsförbannelsen. Mer böcker och läsning åt alla!

En brandstation finns det också. Här härskade friden – och det är något man ska vara glad och tacksam för!

Fick även syn på denna underbara balkong med snickarglädjen bevarad. Rena tårtpapperet! Kul att den fått vara kvar. Gardinuppsättningarna törs jag inte kommentera….

Friden härskade även på en annan station, nämligen den före detta järnvägsstationen. Stort stationshus med tillbyggt godsmagasin som inramas av växtlighet. Trist!

Här är det inte fråga om något kärlekslås utan en låst grind till plattformen. Den finns visserligen kvar, men inga tåg gör några uppehåll vid den. Det enda som uppehåller sig där är begynnande växtlighet genom asfalten. Om flera andra orter i länet har persontrafik – varför har inte Fellingsbro det?

Hallå arbetsgivare och blivande företagare – var inte så insnöade på det gamla och invanda, utan ta chansen att upptäcka Bergslagen och de fördelar den delen av landet har. Det ligger inte så långt bort från de stora städerna. Ta en titt på kartan så får du se. Nog är det väl möjligt att få lite liv och rörelse där igen, eller hur?

 

7 svar

  1. Låtom oss hoppas att Fellingsbro inte blir Avfellingsbro. Ytterligare ett av Sveriges melankolisamhällen…

    27 oktober 2010 kl. 09:17

  2. Staffan H

    Mira: Väl talat! Det finns för många melankolisamhällen (vilket bra ord!) i Sverige.

    27 oktober 2010 kl. 11:16

  3. Ett litet fint samhälle och må biblioteken få leva. Det är väl det nästa man ger sig på att dra in när pengarna inte räcker.

    28 oktober 2010 kl. 18:37

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Ett litet fint samhälle är precis vad det är.

    30 oktober 2010 kl. 12:50

  5. Hej Staffan!
    Tack för trevliga bilder och vänliga ord. Vi är många som arbetar hårt för att få samhället att överleva – vi tänker inte vänta in sotdöden. Vi är väl medvetna om att vi har nära till mycket och lite av det framgår av vår informationsskrift på vår hemsida.
    http://fellingsbro.eu/A/turism/sevardheter.htm

    Hälsningar
    Elias ben Salem

    31 oktober 2010 kl. 09:44

  6. Christine Andersson

    Man blir glad av att se Fellingsbro på kort, tack Staffan.. Själv bor jag här i samhället och tar allt som oftast med mig kameran på mina turer..
    Vad kul att du tog fram det fina av vårt samhälle.. Verkligen glad att se det..
    Ha det gott å stanna till vid flera tillfällen…jag lovar det kommer skina mycket ljus över Fellingsbr framöver..(och som blir bra på bild)
    ha det gott/Christine Andersson

    1 november 2010 kl. 09:33

  7. Staffan H

    Elias ben Salem: Hej själv och välkommen till bloggen! Tack för länken, jag har studerat den noga. Lycka till med ert fortsatta arbete med att hålla Fellingsbro med omgivningar levande!

    Christine Andersson: Tack för besöket – kul att du tyckte att jag lyckades ta fram lite av det fina av Fellingsbro! Jodå, jag stannar säkert till vid fler tillfällen och tar några bilder. En och annan av dem kan säkert hamna här.

    2 november 2010 kl. 12:46

Kommentera

