Värre än vanligt…

Höstlig kameralek

”Plötsligt så händer det” för att citera ett just nu väldigt populärt uttryck från reklamens värld. Nej, jag har inte gått och blivit galen, även om man ibland kan ha både en och flera anledningar till att misstänka något sådant när jag får fria tyglar. Jag fick bara ett infall och började leka med kameran.

Eftersom eftermiddagstimmen började bli sen var ljuset därefter. Med dåligt ljus följer långa exponeringstider. En normalt funtad person skulle antingen ha struntat i att ta bilder eller gått och hämtat sitt stativ, men jag är som jag är och tog glatt bilder på fri hand.

Det började ju, som sagt var, mörkna så smått och hade jag redan bestämt mig för att bryta mot det där med skarpa bilder kunde jag lika gärna strunta i att välja och komponera motiv med omsorg. Man tager vad man haver, tänkte jag och gick ut på balkongen och började fyra av kameran hej vilt.

Därav kan man dra den logiska slutsatsen att en människas drömvärld inte ligger längre bort än så och oftast ännu närmare. Jag behöver ofta rådfråga drömvärlden för nya idéer och infall, så min drömvärld finns alltid nära tillhands. Därmed inte sagt att jag följer alla impulser därifrån, men någon gång emellanåt kan jag dra nytta av den inspiration den kan ge mig. Idag var en sådan dag.

Jahapp, så var det färdigfotograferat. Jag hör inte till dem som ägnar timmar bakom datorn åt att redigera en bild, utan anser att redigeringen endast är till för att ge bilden karaktär. Visst har jag lagt ner tid på enstaka bilder när andan fallit på, men det hör inte till mitt vanliga mönster. Därför tog inte de här bilderna så lång stund att redigera; meningen var ju att det spontana intrycket skulle gå som en röd tråd genom hela bildserien.

Bara för att genast motsäga mig själv kan jag nämna att jag kan vara väldigt petig när det handlar om att ta porträtt och fotografera människor. Då kan jag göra en skiss av bildidén. Över skissen anger jag bildorienteringen, under skissen ritar jag ett utkast till ljussättning om den ska göras i studio. Ska jag använda mig av naturens eget vackra ljus räcker det med en notering om ungefär hur och när jag kan få det ljus jag helst vill ha, men sista ordet har förstås naturen själv. Sedan idisslas idén en tid och kommer jag på något under resans gång brukar jag göra en anteckning om det också. När och om det blir dags att göra allvar av planerna, har jag en ungefärlig uppfattning om hur den färdiga bilden ska se ut. Det här är något jag börjat med i år och jag måste säga att det har varit en bra grej att göra.

Därmed var det färdiglekt för den här gången. Förr eller senare kommer jag på något nytt att experimentera med, men det är väl inget som förvånar er som följt bloggen ett tag. Att höst inte nödvändigtvis bara måste betyda blåst, grå- eller bistert väder, kyla, fallande löv och kala grenar torde härmed anses vara bevisat.

 

3 svar

  1. Omslagspapper! Fondväggstapet! Tyg! Tänk en fotsid mantel med huva i tyg av bild nummer tre. Vad hette musikalen? The Amazing Technicolor Dreamcoat…

    3 november 2010 kl. 09:18

  2. Ja vilka häftiga färger. Skulle passa till omslagspapper till den finaste precent.
    Förstår inte hur du gör men du har väl en kamera som inte alls liknar min.
    Fast visst kan jag få till suddiga bilder ibland men utan att göra det medvetet.

    3 november 2010 kl. 11:33

  3. Staffan H

    Mira: Intressanta uppslag. Tack! Gillar ”The Amazing Technicolor Dreamcoat” skarpt!

    Skogsnuvan: Tack för de orden! Ut med kameran i dåligt ljus och rör den medan bilden tas så får du se vad som händer. Ibland blir det något användbart, ibland inte…

    3 november 2010 kl. 12:08

Kommentera

