Värre än vanligt…

Min syn på Katarinaberget från Stadsgården

Idag var jag på Fotografiska på Stadsgårdskajen igen, men den här gången hade jag sällskap av en kompis med liten son. Den sistnämnde sov mest under hela besöket och vaknade först när det var fikadags. Det passade utmärkt, för hans far tyckte att det var lämpligt med mat åt honom då. Ett underbart snällt barn, med andra ord. Vi besåg utställningarna – de byts ju ganska ofta där, beundrade och förskräcktes över bilder och diskuterade fotografi hej vilt. Dagens besök tog några timmar, men det var väldigt trevligt och givande.

För mig som bott vid Stadsgården som barn under den tid då det fortfarande var hamnverksamhet där med båtar vid kaj som lastade och lossade och järnvägsvagnar som växlades på bangården som fanns då, är det gamla Tullhuset något av ett magiskt ställe och än så länge känns det speciellt att stiga in där. Huset, som är en stor tegelbyggnad, tycker jag är vackert. Det är nog det som bidrar till dess magi.

Jag har ju redan hunnit med några besök och på promenaden från Slussen till Fotografiska har jag slängt blickar upp mot Katarinaberget. Idag bestämde jag mig för att det var dags att fotografera vad som fångat min blick på vägen. Detaljer av Sjömansinstitutets hus byggt 1913-1914 av Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön, det vill säga Saltsjöbanan.  Det är en imponerande byggnad i jugendstil som jag ska fortsätta att utforska med kameran när det inte är så förbaskat kallt. När jag ändå passerade förbi tog jag även en bild av en nisch i Katarinaberget.

Arkitekter var Axel Anderberg och M Hedlund. Huset inrymde både järnvägsstation, godsmagasin, bolagskontor och direktörsbostad. 1936 flyttades Saltsjöbanans station till dess nuvarande plats vid Slussen och 1938 sålde järnvägsbolaget huset till Stockholms kyrkliga sjömansvård. 2008 lämnade stiftelsen lokalerna och tidigare i år såldes fastigheten till en ny ägare.

 

6 svar

  1. Mats

    Gillade särskilt den första bilden med blågröna klippan snyggt inramad. 🙂

    27 november 2010 kl. 09:18

  2. Det där tegelsjömansjärnvägshuset har jag också sneglat på en längre tid! Ska vi begå det tillsammans när det knoppas ibland bergen? Kanske med ett nytt besök på Fotografiska i kombinage!?

    http://mirasmirakel.blogspot.com/2010/06/glasbruksgatan-och-dihlstromska.html

    27 november 2010 kl. 12:15

  3. Staffan H

    Mats: Tack och bock! 🙂

    Mira: Det ska vi apselut!

    27 november 2010 kl. 13:56

  4. Spännande miljö, och jag gillade också alldeles speciellt första bilden. Snyggt, både motivet och din bild.

    27 november 2010 kl. 18:54

  5. Staffan H

    Christina: Tackar så mycket! 🙂

    30 november 2010 kl. 11:47

  6. Härliga bilder, min man och jag gifte oss där för snart 30 år sedan, jag åker förbi ibland och tänker att jag ska gå in och titta lite det var ju ett tag sedan.

    18 december 2010 kl. 08:28

Kommentera

