Värre än vanligt…

Vintervy

Eftersom jag mest jobbar kontorstid nu, blir det sällan läge att ta chansen och fotografera något i det snålt tilltagna dagsljuset som varar några futtiga timmar om dagen. Lite frustrerande för mig som är van vid att hitta något motiv – ibland bättre, ibland sämre – om dagen.

Sjuk är jag inte, men vid den här tiden på året känner jag mig ofta trött och hängig. Därför vill inte alltid den rätta inspirationen infinna sig. Å andra sidan vet jag också att den går att aktivera när och om tillfälle ges eller behov av den uppstår. I brist på bättre metafor säger jag att det är väl ungefär som med åsnan och moroten. Eller så kanske jag passar på att ladda om batterierna?

Till sist vill jag önska alla läsare och bloggvänner ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År!

 

6 svar

  1. Visst, det är svårare nu att fotografera med det lilla dagsljus som är. Och inspirationen kan lätt tryta. Men hur gick det med ditt inomhusfotande? Jag har nåt minne av att du skulle ta porträttbilder eller nåt, fixa hemmastudio men det kanske var fel – det kanske var nån annan? Själv vill jag verkligen se till att plåta även under denna mörka del av året, mest för att jag känner att jag vill lära mig mer om fotografering. Skaffade en digital systemkamera i våras och känner att det är långt långt långt jättelångt kvar tills jag kan använda den som man ska! Gäller att inte ge upp och att absolut inte tro på det där om att man inte kan lära gamla hundar sitta.
    Oj det här blev långt…
    Tack för alla trevliga stunder med din blogg under det gångna året och Gott Nytt År 2011!

    29 december 2010 kl. 23:40

  2. PS Fin bild som vanligt! Där finns ju färger också mitt bland det vita, grå och svarta.

    29 december 2010 kl. 23:41

  3. Jag förstår att du är lite som jag. Lider av vintersjuka då huden är torr och sinnes är lågt. Då är det inte lätt att hitta inspiration till något som helst.
    Annat blir det med oss när det blir vår och allt känns mycket bättre och roligare.
    Gott nytt år på dig och vi önskar verkligen att det blir bättre än vad det här skitåret varit. Kram på dig min bloggvän. Vet du att du var den första bloggen jag läste och att det var du som inspirerade mig till att blogga.

    30 december 2010 kl. 09:22

  4. Aha! Du som jag lider av vintertröttsjukan. Kan meddela att dagarna som bäst nu ägnar sig att bli två minuter längre. Per dag. En kvart på en vecka. En halvtimme på två…

    Ha ett hejarns nyår du också!

    30 december 2010 kl. 17:28

  5. Håller med dig om att det går lite trögt med fotograferandet. Men vi gå mot ljusare tider. Gott Nytt År!

    31 december 2010 kl. 12:45

  6. Staffan H

    Gabrielle: Tack! Jo, du minns rätt. Jag har en spartansk (nyttigt!) hemmastudio och jag gjorde en fotografering senast för några veckor sedan. För nästa fotografering (föremål) ska jag ha rekvisita som jag naturligtvis lyckats glömma att ta med var gång jag varit på landet. Jag skyller på vintertröttheten. 😉

    Folkuniversitet med flera har prisvärda och bra kurser på olika nivåer för dem som vill utveckla och lära sig mer om fotografering. Jag har själv gått några sådana kurser och det går visst att lära gamla hundar sitta, så det så!

    Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

    Skogsnuvan: Det är alldeles tydligt att det är så. Vintrar och jag är inte längre någon lyckad kombination.

    Jag hade ingen aning om att min blogg var den första du läste och att den läsningen inspirerade dig att börja blogga. Där ser man och roligt att få veta det var det också! 😀
    Ett Gott Nytt 2011 önskar jag dig och kram tillbaka!

    Mira: Det gör jag och just nu har den slagit till med full kraft. Usch! Därför var det glädjande att läsa att dagarna blir lite längre. Jag längtar efter och behöver ljus!

    Gott Nytt År på dig!

    Kersti: Det gör vi och det gläder mig mycket! Gott Nytt År till dig!

    31 december 2010 kl. 16:43

Kommentera

