Värre än vanligt…

Cyklar på längden

Så värst gott om färgklickar finns det inte utomhus så här års och i synnerhet inte när ett rejält snötäcke döljer det mesta. Då fick jag dagens snilleblixt: Jag drar iväg och fotograferar cyklar!

Trots att valet av motiv så att säga faller ur ramen har jag ännu inte blivit inspärrad, men det kanske kommer. Några färgklickar lyckades jag emellertid hitta lite här och var.

En översnöad cykel är trots allt något att reflektera över. Idag bestämde jag också att jag ville ha med en släng av gråblå vinterhimmel i bilden, så jag gjorde inte mer än nödvändigt med bilderna. Himlafärgen borde rimligen reflekteras i snön en dag som denna och man ska inte jobba mot naturen utan med den. Dessutom gillar jag alla de fina schatteringarna i snön.

Ingen särskilt betungande börda att cykla iväg med, men jag tillåter mig att tvivla på att ägaren får med sig så värst mycket hem.

Utsikterna att få med sig lasten hem är betydligt större för den här cykelägaren. Vad man ska ha snö med sig hem för? Fråga inte mig, fråga cykelägarna istället. De kanske har gott om plats i frysen och vill kunna bjuda sina gäster på snömos i sommar?

Något poetiskt? Stadslivet i snö? En bild utav årstiden? Fråga inte mig. Något säger bilden, men vad har jag i skrivande stund ingen uppfattning om. Det är ju poppis med omröstningar och tävlingar i andra bloggar, så jag frågar därför dig vad du tycker.

Former i fördolda. Dock ser man tillräckligt mycket för att kunna avgöra att det är fråga om en damcykel. Undrar om ägarinnan är lika sval? Förmodligen ställer hon sig helt kallsinnig till min undran, så jag får väl låtsas vara cool.

Här hittade jag åtminstone en glad färgklick mitt i allt det vita. Undrar varför så många prompt vill ha vita hem. Får de inte nog av vitt vintertid?

Jag kan inte hjälpa det, men jag kom faktiskt att tänka på Robert Brobergs ”Båtlåt” när jag såg det här motivet. Annars har bilden inte så värst mycket gemensamt med det båtliv visan beskriver och bilden ger ett lätt murrigt intryck, men mig stör det inte. Jag har en lätt dragning åt Mörkrets furste-hållet till. Därmed var det slut på det här inlägget, men det kommer ju flera.

 

5 svar

  1. Ute och cyklar.

    2 januari 2011 kl. 17:47

  2. Staffan H

    Maj Korner: Precis! Vissa saker ändras aldrig. 😀

    2 januari 2011 kl. 20:51

  3. Bums jag såg ditt inlägg kom jag att tänka på Lars Hollmer Boeves psalm. Kanske för att skivan den finns på heter Sibiriska cyklar… Här ett YouTubeklipp. Att bilderna på intet vis matchar dina kan vi väl bara se som en föraning av det vi längtar till…

    Om det nu funkar att bädda in…

    3 januari 2011 kl. 09:18

  4. Nu var du riktigt rolig. Förstår precis vad du menar med båtlåt. Även en cykel kan behöva lite sällskap i kylan. Kram på dig.

    3 januari 2011 kl. 17:38

  5. Staffan H

    Mira: Aaah, bildsvit till en viscykel! 😀
    Skämt åsido, tack för det fina klippet. Jag lyssnade och myste. Just nu tror jag alla behöver en föraning om vad som komma skall.

    Skogsnuvan: Ja tänk så det kan bli ibland. Visst kan en cykel behöva lite sällskap den också. Kram tillbaka.

    3 januari 2011 kl. 22:33

Kommentera

