Värre än vanligt…

Vinteryra

Jag gjorde ju något på temat ”höstyra” i november, så nu är det väl dags för vinteryra också. Här har snöat utav bara den på sistone. På nyårsaftons kväll vräkte över en decimeter snö ner på några timmar. Vid tolvslaget lät sig inte fyrverkerientusiasterna bekommas av vädret, men inte var det mycket man såg. Jag misstänker starkt att en och annan sköt upp det med hänsyn till väderleken.

Höstyran var desto mer färgsprakande; här blev det bara svart och vitt i olika toner, men det är bara att gilla läget och årstiden. Nä, förresten! Min vintertröttsjuka gör att jag omöjligt kan gilla den här årstiden. Att andra har snöat in på det här med vinter och njuter av den är väl toppen för dem. Personligen känner jag mig mest under isen.

Hursomhelst, man får göra det bästa av situationen och försöka ta lite bilder i det sparsamma dagsljus som nu bjuds. Dagarna blir åter längre och tids nog har ljuset och färgerna återvänt. Jag längtar dit och jag vill ha en långsam vår, en vår då det gradvis blir varmare så man hinner njuta av allt som slår ut. Vad jag inte vill ha är värmeexplosion en vecka i maj. Då slår allt ut på en och samma gång och när veckan är över har våren övergått i försommar. Härmed kan vädergudarna betrakta detta önskemål som en beställning från mig att verkställas i sinom tid. Tack!

Kommentera

