Värre än vanligt…

Här händer inte mycket

Här händer för närvarande inte särskilt mycket. Jag var visserligen ledig idag, men vädret var periodvis inte det lämpligaste för fotoutflykter. Skönt var det med töväder som omväxling. Alltså lägger jag ut fler cykelbilder. Enda skillnaden är kameraorienteringen.

Dagen var dock lite ovanlig, för jag hade kört både en tvätt- och en diskmaskin före lunch. Ovanligt tidigt för att vara mig eftersom jag är av uppfattningen att sängen är aldrig så skön som på morgonen.

Dagens utflykt gick till Elgiganten för att köpa bläckpatroner till skrivaren. För några månader sedan började jag skriva ut de bilder jag gillar och tycker är något att ha på fotopapper i format A4. Med tanke på att det finns rätt många att välja bland handlar det inte om så många, men de har snart fyllt en helryggspärm. En del bilder har jag även skrivit ut på 10 x 15 cm papper, men de var inte så många. Jag kan sakligt konstatera att utskrifter på fotopapper inte är särskilt billigt, men hellre lite utgifter för utskrifter än att enbart ha dem i digital form.

För att bringa lite ordning bland de mindre bilderna köpte jag några snygga och billiga ramar på Granit. Idag fick jag åka dit och köpa några till. Naturligtvis insåg jag att det skulle bli lite väl många fotografier i ramar för min lägenhet, men jag kläckte den lysande idén att jag kan ha några ramar framme på lämpliga ställen och byta ut bilderna i dem lite då och då. Sedan har jag den långa källargången i huset i Bergslagen som skulle passa utmärkt som ”gallerivägg”. Bilder i blandat format på anslagstavlor modell större vore kanske någonting där.

Sedan får jag väl erkänna att jag tänkt en eller annan tanke åt det hållet att några av mina bilder kanske skulle gå att göra något mer av än att bara ha i en pärm att terrorisera vänner och bekanta med. Inte för att jag tänker sadla om eller fått för mig att det går att tjäna några stora summor på min fotografi – jag är långt ifrån fantastisk eller skicklig – men någon krona skulle man kanske kunna tjäna då och då? De tankarna får ta form och mogna under året. Tills dess fortsätter jag att glädja mig åt tövädret.

 

10 svar

  1. Ping: Här händer inte mycket « Staffans blogg | Skrivarfärg

  2. Å jag som tycker att det är bedrövligt med tö. Ska det nu vara vinter kan det väl åtminstone vara minus 5 sådär. Jag beställde utskrifter från Fuji billigt och snyggt. har tänkt som du att man kan ha dem uppe ett tag och sedan byta. Omväxling förnöjer.

    8 januari 2011 kl. 20:46

  3. Förresten har jag gjort en sida som är mer fotoorienterad: http://ettvardag.blogg.se

    8 januari 2011 kl. 20:47

  4. Staffan H

    Kersti: Vore det bara möjligt skulle jag numera gärna lämna Sverige i månadsskiftet oktober/november och komma tillbaka i slutet av april. Jag får knastertorr och kliande hud av kylan plus det att jag blir alldeles sänkt, så jag blir glad när det börjar töa.

    Din fotosida ska jag besöka snart, men inte idag för när jag har bloggat färdigt är det läggdags för mig.

    8 januari 2011 kl. 23:08

  5. Jag känner också för att ha en del av mina bilder i album och kunna ta fram och titta på ibland men nu med nya tekniken blir det liksom inte av att göra bilderna på papper. Jag får ta och skärpa till mig annars kommer väl alla bilder att försvinna vid något datahaveri.

    9 januari 2011 kl. 00:41

  6. Staffan H

    Skogsnuvan: En fotoskrivare skaffade jag för snart ett år sedan. Innan dess var mina besök i bildbutiken sällsynta, men jag insåg det smarta i att kunna få bilderna i pappersform också och det är betydligt trevligare att sitta med ett album och bläddra och kunna prata om bilderna än att sitta bakom datorn. Risken finns också att det blir som du befarar. För bilder och annat du gärna vill ha kvar rekommenderar jag att du skaffar en extern hårddisk och för över dem till undan för undan. Datakrasch är jobbigt nog, men då har då åtminstone de filerna i säkert förvar.

    9 januari 2011 kl. 22:26

  7. Barbro

    Cyklar med snö på sadeln 🙂 cykelprojekt.
    hmm vore Lissabon ett bra land att bo under sveriges vintermånader?
    /barbro

    15 januari 2011 kl. 13:55

  8. Staffan H

    Barbro: Jag blev nog lite inspirerad av ditt cykelprojekt, ja! Det vore nog inte fel att bo där eller Spaniens Costa del Sol under den perioden.

    17 januari 2011 kl. 00:48

  9. Barbro

    Det finns otroligt många fina, roliga, spännande cyklar, överallt.
    ah! Lissabon är en trevlig stad.

    17 januari 2011 kl. 16:48

  10. Staffan H

    Barbro: Tack för tipset! Jag tror absolut på det du säger. 🙂

    17 januari 2011 kl. 23:48

Kommentera

