Värre än vanligt…

Vintrig gränd i Gamla stan

Gamla stan i Stockholm är inte bara historisk mark med stor charm, utan också det perfekta stället att testa en kamera för att se vad den verkligen går för. De stora skillnaderna mellan ljus och skugga gör att det inte alltid är lätt att fånga motivet – åtminstone inte en dag med strålande sommarsol. Vinterljuset må vara svagt och gråblekt, men det är ett mjukt ljus, så jag bestämde mig för att prova och se om det gick att få till något av det här stället. Tja, det gick åtminstone bättre än tidigare försök.

8 svar

  1. Barbro

    hej! Staffan.

    Vilket fint ljus du har fått. Riktigt snygg komposition med milda gula färger.

    /barbro

    15 januari 2011 kl. 13:52

  2. Jag tycker mycket om färgerna i gamla stan, det mjukt gula och varma. Fin bild, äntligen lite färg. Som jag längtar efter färg.

    16 januari 2011 kl. 15:22

  3. Mats

    Fint som vanligt! 🙂

    16 januari 2011 kl. 19:11

  4. Staffan H

    Barbro: Kul att du gillade bilden. Jag hade turen att upplättningsblixt vare sig blev för mycket eller för litet. Annars hör jag till dem som använder blixt så lite som möjligt.

    Skogsnuvan: Färgerna i Gamla stan är väldigt fina och jag går ofta och gärna där. Trots den begränsade ytan hittar jag alltid något nytt. Vem längtar inte efter lite glada färgklickar att liva upp sig med?

    Mats: Tack så mycket!

    17 januari 2011 kl. 00:45

  5. Tack för en varm bild i vinterslusket! 🙂

    17 januari 2011 kl. 10:05

  6. Staffan H

    Mira: Jag tyckte något sådant behövdes just nu.

    17 januari 2011 kl. 23:35

  7. Micha

    Anar jag Stockholms äldsta port ”i slutet av tunneln”?

    Vi kanske kan ta en fotopromenad tillsammans någon gång, när klimatet blivit mer uthärdligt?

    3 februari 2011 kl. 18:03

  8. Staffan H

    Micha: Det har jag dessvärre ingen koll på, men det är mycket möjligt.

    Visst kan vi ta en promenad och lufta kamerorna tillsammans längre fram. Det vore riktigt trevligt! 🙂

    3 februari 2011 kl. 22:29

Kommentera

