Värre än vanligt…

Snabba kast från vädrets makter

När jag kom till Kopparberg i lördags var det sådär -6 ute och senare på kvällen började det snöa. På söndag morgon hade det blivit flera plusgrader ute, det plaskade överallt men snön låg naturligtvis kvar och väntade på att jag skulle skotta bort den. Blötsnö hör inte till det jag gillar. Torrsnö är åtminstone lätt och går därför hyfsat snabbt att skotta undan. Blötsnö är tung och jobbig att skotta.

Efter snöskottningen tog jag en titt ut genom köksfönstret över ängsmarken. Där var det inte så mycket som syntes, men av någon anledning är jag rätt förtjust i de tillfällen när himlen är grå som bly och molnen hänger som tunga tussar i trädens toppar. Denna min förtjusning förutsätter förstås att jag kan stå inomhus och titta ut, ty utomhus plägar det då vara rätt rått och fuktigt.

Vägen hem fick bli den stora vägen. Den är visserligen några mil längre, men den korta vägen innebär sådär en sju eller åtta mils körning på väg som visserligen är plogad men inte mycket mera. Så länge det är kallt är det inget problem och när jag körde upp till Kopparberg var den rätt isig med många räfflor. Inget problem det heller, även om det skumpar och bullrar lite. Is med en massa smältvatten på kan bli rena skridskobanan, så jag kostade gärna på mig att köra de extra milen för att slippa riskera att halka omkring som ett löv i höststorm.

 

4 svar

  1. Bra att du kör försiktigt! Grisaille kan vara mycket vackert!

    17 januari 2011 kl. 10:06

  2. Staffan H

    Mira: Jag tror försäkringsbolaget är av samma uppfattning. 😉

    Tack – grisaille kan vara mycket vackert ibland, det tycker jag med!

    17 januari 2011 kl. 23:47

  3. Nä blötsnö är ett elände att skotta. Jag var glad för regnet som kom igår men nu kommer det blötsnö helt plötsligt och i massor. Hua

    18 januari 2011 kl. 12:40

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Inte avundsjuk alls.

    21 januari 2011 kl. 00:51

Kommentera

