Värre än vanligt…

Vårvinterväder

Igår var det strålande solsken på dagen, idag är det mulet och blötsnö. Vädret är nyckfullt så här års. Dagens väder får mig att känna för att publicera en bild som denna; det känns svart och vitt idag.

Igår kväll satt jag, som de flesta, och tittade på finalen i Melodifestivalen. Sverige har massor av skickliga artister och låtskrivare. Det enda jag börjar undra över är den stora finalen. Det har blivit alltmer uppenbart att det nya Europa inte är så homogent som många vill tro. Musiksmak  och -stil är ett sätt att tydliggöra detta och många bra bidrag har fått stryka på foten på grund av detta. Den förmenta kompisröstningen grannländer emellan är väl snarare ett utslag av snarlikt musiktycke just på grund av närheten länderna emellan.

Missförstå mig rätt nu. Jag är inte ute efter att lägga ned Melodifestivalen, ej heller få Sverige att göra någon sorts protest, men jag börjar fundera på om Melodifestivalen själv har hängt med sin tid. I tidernas begynnelse framfördes sången och musiken ”rätt uppochned” utan någon show. Sedan dess har utvecklingen lett till att sången framförs ihop med en oftast fantastisk uppvisning med sångare, dansare, bakgrundskör och olika effekter – kort sagt en rejäl dos av artisteri. Jag vet att man har reviderat reglerna för hur och vad de deltagande länderna ska bedöma och rösta efter ett antal gånger under årens lopp, men trots detta kan jag inte låta bli att undra om dess nuvarande form är rätt. Kanske skulle man göra om det till en europeisk artisterifestival istället, för det är ju så merparten av dagens populärmusik framförs oavsett om det är fråga om ett scenframträdande eller en musikvideo på MTV.

2 svar

  1. Man kan undra var det ska sluta. Flera dansare och mera effekter för varje år. Ibland så till den milda grad så artisen nästan försvinner.
    Jag tycker att det var ok med Erik som vann men kanske mer för att han är så söt, har håret i normal frisyr och inte har en massa tatueringar över hela kroppen. men…. det där med glasburen känndes ju väldigt onödigt.

    14 mars 2011 kl. 15:14

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag tror inte att kreativiteten på det området vet några gränser. Både Eric Saade och Danny Saucedo hör väl till flickornas favoriter, men de är skickliga artister också.

    Å andra sidan är det där med att artisten nästan försvinner inget nytt. Jag har en CD med Aretha Franklin där hon nästan försvinner bland bakgrundssångerskorna. Inte utan att man undrar hur i hela fridens namn skivbolaget inte reagerade på detta när de nu råkade ha förmånen att ha denna stora artist kontrakterad.

    15 mars 2011 kl. 23:16

Kommentera

