Värre än vanligt…

Våren är på väg!

Så kom det en arbets- och uppgiftsfylld period igen. Fotokursen jag går är både givande och krävande. Det blir tid till att lösa veckans uppgift, men inte till så mycket mer fotograferande än så. I måndags tog jag bilderna till veckans uppgift (som skulle redovisas påföljande dag). Lite väl snäva marginaler, men känner jag något för motivet brukar det bli godtagbart resultat i slutänden. Kan jag eller vet jag något om det bidrar även det med något i bilden.

Eftersom måndagseftermiddagen bjöd på trevligt promenadväder, tog jag min sedvanliga promenad från jobbet till Slussen med kameran på axeln. Vi skulle göra något på temat ”Allt är konst” vilket lämnade fältet vidöppet för spännande tolkningar. Det fanns onekligen en hel del saker man kunde göra, men vad kände jag mest för?

Svaret fick bli något jag tycker om och jag gillar ju att fotografera vatten och båtar. Därför hittade jag vad jag sökte utefter Skeppsbron. Vattnet visade sig vara ovanligt klart och stilla den dagen, så en akterspegel och några isflak fick bli ett av mina motiv. Jag tog en ”blobb” också, det vill säga en spegling av något i den krusade vattenytan, men den ansågs vara för tekniskt bra. Omdömet får mig fortfarande att le stort, för det var första gången jag anklagats för något sådant och jag betraktar mig inte som en tekniskt driven fotograf. Om sanningen ska fram är jag ganska lat och slarvig på det området, men det kan väl stanna oss emellan?

Jag har också upptäckt att jag har en tendens att låsa mig när jag har någon form av inlämningsuppgift, så på sistone har jag rabblat ”skit i andra och gör som du själv vill”. Det hjälpte. Att jag har något att jobba på där är tydligt, för det ska ju vara samma sak som att lösa en arbetsuppgift och man kan ju inte alltid få göra precis som man vill här i livet. Något säger mig att jag fordrar alldeles för mycket av mig själv och mycket mer än vad som behövs för att lösa uppgiften med gott betyg. Undrar förresten hur f-n jag bär mig åt när jag tar porträtt? Rent logiskt sett borde det vara sju resor värre, men tydligen inte. Outgrundliga äro och så vidare…

 

2 svar

  1. Du som är så duktig borde väl inte ha ångest inför uppgiften. Om inte annat har du väl en massa bra bilder du kan plocka fram ur ditt digra arkiv.
    Att göra något bara för skoj skull är alltid lättare än när man ska lösa någon uppgift men jag är helt säker på att det blir bra.

    8 april 2011 kl. 12:46

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Nej det borde jag inte ha, men jag är varken tävlings- eller prestationsmänniska så när jag hamnar i situationer som denna lider jag verkligen de fördömdas kval. En dag lär jag mig nog att hantera det också. 😉

    Visst finns det gott om bilder jag skulle kunna plocka fram ur arkivet, men det skulle vara lite av att inte ta uppgiften på allvar känns det som i det här sammanhanget.

    8 april 2011 kl. 23:23

Kommentera

