Värre än vanligt…

Byggmaterial

De håller ju på att helrenovera den tunnelbanegren utefter vilken jag bor, vilket gör att området kring tunnelbanestationen ser ut som hade en bomb slagit ned. Lite spökeri och spänning har vi också fått; man hittade den ena skelettdelen efter den andra i plattformens fyllnadsmassor. Stort pådrag – arbetet avbröts, polis kom till platsen och utredning startades. Snart stod det klart att skelettdelarna inte kom från samma person och när man fortsatte att hitta skelettdelar i plattformen ledde misstankarna till att fyllnadsmassorna förmodligen kom från kolerakyrkogården vid Gullmarsplan. Av detta kan man lätt dra slutsatsen att tunnelbanan är sig lik.

Hursomhelst, upplaget och skrotbingarna på området bjöd på gott om möjliga motiv, så jag stack in gluggen här och var genom stängslet och fyrade av kameran. Vad är det som är så intressant med byggmaterial då? Jo, man kan se på saker och ting på många olika sätt och det här är mitt sätt.

Skräpkonst kanske man kan kalla det och varför inte? Huvudsaken är att man försöker ta vara på de möjligheter formerna och föremålen ger innan de försvinner till återvinning eller destruktion.

Som observatör med kameran i hand anser jag mig vara lyckligt lottad. Jag har förmånen att få gå på upptäcktsfärd bland alla prylar och former. Det hinner knappast dem som jobbar med dem med, så nu har jag fixat den detaljen åt dem. Alla nöjda och glada!

4 svar

  1. Tänk, jag gillar när du går och skrotar…

    18 april 2011 kl. 14:50

  2. Staffan H

    Mira: Du skulle bara veta vad mycket spännande man hittar! 😉

    18 april 2011 kl. 20:58

  3. Skrot kan vara fint det också om det ses med en sann fotografs ögon. Det är det att se de små detaljerna som är en del av konsten och det kan verkligen du

    19 april 2011 kl. 22:10

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Åh, tack så mycket! 😀

    19 april 2011 kl. 22:37

Kommentera

