Värre än vanligt…

Får jag presentera: En sladdrig bild!

Abstrakta bilder och det mesta mellan himmel och jord har jag lagt upp här, men nu är det dags att introducera begreppet sladdriga bilder. Skämt åsido, jag föll för frestelsen att larva mig med rubriken. Återigen en bild från mitt botaniserande i skrotcontainers. Rörigt som sjutton är det i bilden, men finns det något mer i den?

Jag kan tycka det. Vi kan diskutera miljö och värna om densamma och det är givetvis bra. Nästa sekund kan vi fordra än det ena, än det andra för vår bekvämlighets skull, utan en tanke på dess miljöpåverkan. Att dra några kablar till något kanske inte verkar så farligt för miljön, men kablarna har oftast ledare av koppar. Det har ju haft en viss miljöpåverkan att hämta upp den ur underjorden. Därifrån transport och hela processen från malmskut till koppartråd. Sedan tillkommer kabelisoleringen. Den innehåller en del ohälsosamma saker den också.

Självklart ska vi inte vrida klockan bakåt, men en stunds eftertanke typ ”är det verkligen nödvändigt?” med tanke på eventuell miljöpåverkan skulle inte skada ibland. Vi kanske skulle återta det där med att försöka klara oss själva utan alla möjliga applikationer som vi i allt större utsträckning förväntar oss ska meddela, informera och fixa saker åt oss. Klarar man sig utan dem i glesbygd borde det funka i storstaden också.

2 svar

  1. Sladdrig bild. Nu var du hiskeligt rolig.
    Ha en rikgit GLAD PÅSK

    21 april 2011 kl. 22:30

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Glad Påsk till dig med! 😀

    22 april 2011 kl. 10:38

Kommentera

