Värre än vanligt…

Speglingar

Det är så här vi  är vana vid att se världen, men bilden av omvärlden återgiven i en vattenyta blir uppochned eller en rättvänd del plus en spegelvänd. Därför har jag inte brytt mig om att sitta och vända bilderna för att de ska passa vår föreställning om hur världen ser ut – de visas istället som så som jag såg dem.

Jag börjar tro att jag är ett felförpackat skogstroll eller så är jag en dubbelnatur. Det finns en storstadsmänniska i mig, men även en lantis. Antingen eller, svart eller vitt verkar det som. Det är nog barndomens somrar som satt sina spår i mig. De tillbringades på min mormors sommarställe i Sörmland och där var det långt till asfalt och avgaser, men väldigt nära till sjön Båven.

Har man vuxit upp med både storstad och landsbygd kanske man blir sådan? Lugnande inverkan har både vatten och vischan på mig. Fick nyss virus i datorn och blev ursinnig. Det blev till att offra tid på att sitta och låta antivirusprogrammet genomsöka datorn för att oskadliggöra skiten. Man ska väl kunna klicka på en anständig bild man fått föreslagen av Googles bildsökning utan att behöva utsättas för sådant av sjuka ”lustigkurrar”? Återinför den medeltida rättskipningen för dem tack! Dessutom hävdar jag bestämt att jag är en lugn och fridfull person om än med ett jäkla humör, så det så!

Åter till ordningen; temat är ju vatten! För mig är det något speciellt med vatten. Jag har alltid bott i städer och på ställen där det finns vatten i närheten. Ljudet, det ständigt skiftande utseendet, doften, färgerna som speglas i vattnet – allt detta är intressant. Att återge en doft i bildform är förstås inte det lättaste, men betraktaren kanske har fantasi nog att fixa den saken själv?

Livligt kan vårfloden forsa förbi en kort tid. Därefter är allt som vanligt igen. De poetiska ligger inte för mig, åtminstone inte i skrift. Där är det torr prosa som gäller, men kanske får jag någon gång emellanåt med något i en bild som kan vara poetiskt, eller åtminstone något åt det hållet?

Hoppsan! Det känns som om jag är på väg ut på djupt vatten nu, så jag återgår genast till lugnare dito istället. Det känns bättre för mig och därmed är det slut på den här bildserien.

6 svar

  1. Tycker mycket om dina bilder – särskilt dom två sista. Vatten betyder också mycket för mig. Har alltid bott med närhet till havet. Och nu när jag bor i Stockholm märker jag att mina favoritpromenader i stan går till vatten – som runt Skeppsholmen och Kastellholmen, längs Norr- eller Södermälarstrand eller Karlbergskanalen och bortåt Huvudstasjön heter den kanske. Jag är uppvuxen i en småstad men är precis som du både storstadsmänniska och lantis. Kan vara länge på ”vår” sommarö i södra Norrland i mer eller mindre ensamhet och tycka mycket om det. Sen kommer jag tillbaka till Stockholm och blir förtjust i allt liv och all rörelse som är här.
    Det är ju en rätt bra inställning egentligen!

    25 april 2011 kl. 12:04

  2. Staffan H

    Gabrielle: Tack för din fina kommentar! Det har du rätt i – det är en rätt bra inställning när allt kommer omkring. Tänk om man hade varit låst vid det ena eller det andra? Hu!

    25 april 2011 kl. 22:33

  3. Den sista med båten är väl om något en poetisk bild. Om man inte är poetisk i ord kan man vara det i bild så du har nog det inom dig i alla fall det är jag helt säker på

    29 april 2011 kl. 09:12

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Ja jag tycker också att det finns något poetiskt i den sista bilden, men det får ligga hos betraktaren att avgöra och finna. Tack för dina ord, de värmde.

    29 april 2011 kl. 23:12

  5. Här kommer en dubbelnatur själv! Stadsälskare och hyperlantis! Och skulle du inte vara poetisk??? ”Ljudet, det ständigt skiftande utseendet, doften, färgerna som speglas i vattnet” – är väl poesi så det räcker och blir över!

    4 maj 2011 kl. 09:43

  6. Staffan H

    Mira: Åååh, tack!

    11 maj 2011 kl. 20:01

Kommentera

