Värre än vanligt…

Tunnelpromenad

Väderleksprofeterna hade utlovat regn och rusk vid klockan 14 på lördagen, så jag hade inte gjort upp några planer för utomhusaktiviteter. Dessbättre hade de fel och vädret var hyggligt. Av en ren slump fick jag nys om att SL ordnade en tunnelpromenad för allmänheten genom Tvärbanans nya tunnel från Alvik till Traneberg. Sista insläpp var klockan 14. En titt på klockan – jo, jag skulle nog hinna i tid. Det gjorde jag också.

De första metrarna av tunneln kändes som ett återseendets glädje. Jag har kört spårvagn där då och då under några år och jag minns utsprängningen i berget för den tunnel de nu har sprängt färdig.

Man hade lagt stor möda på att göra tunnelpromenaden till lite av en ljusshow på temat de fyra elementen och belysningen var färgad efter det element som avhandlades för stunden. Inför vart nytt element fanns även en informationstavla som berättade om att 9.500 kubikmeter vatten använts vid borrning och för att dämpa dammet vid utlastning. Under arbetet användes en fläkt som blåste in 40 kubikmeter luft per sekund (himla bra drag i den). Totalt har 50.000 kubikmeter berg sprängts bort, vilket motsvarar 150.000 ton. Efter varje sprängsalva fordrades det 30 lastbilslass för att forsla bort sprängstenen.

Apropå eld, hur många sprängsalvor fordrades för att spränga färdigt tunneln då? Jo 163 stycken och totalt användes 117,3 ton sprängämnen. Allt detta lärde jag mig under promenaden. Tunneln var inte precis upplyst för att föra anteckningar om ditt och datt, så jag fotograferade av tavlorna. Dessutom fungerar detta knep som en snygg cover up för det faktum att jag är lat och bekväm av mig.

Naturligtvis är det inte det lättaste att fotografera under sådana omständigheter, men jag lät mig inte hindras. ”Skit i perfektionen” tänkte jag glatt och ökade på ISO-talet rejält. Lite skakigt och oskarpt här och där, men hade jag haft stativ med mig, hade många snubblat på det i skumrasket och kunnat göra sig rejält illa. Härav följer att jag således fattade ett väldigt klokt beslut. Hur det känns? Jo, tackar som frågar. Väldigt ovant skulle jag vilja påstå.

För övrigt är det inget man behöver hänga upp sig på. Det är bara att låta fantasin spela i en värld som oftast är stängd för de flesta och den dag trafiken öppnas på sträckan kommer ändå ingen att ha tid eller möjlighet att se och njuta av bergväggarnas spännande former. Ljusspelet kan de också känna sig blåsta på.

Berget, som redan är tätt och hårt, har dessutom förstärkts med betong. Här kan man åka väldigt tryggt och säkert, den saken är klar.

Lite spännande former att leka med fann jag också och därmed var lyckan fullständig.

Skuggorna var också spännande här och var och vem kan motstå frestelsen att leka med dem? Inte jag!

Så många arbetsmaskiner fanns naturligtvis inte inne i tunneln med tanke på att den hugade allmänheten skulle kunna ta sig fram där, men på ett ställe där vitt ljus användes, fanns en maskin utställd. Denna bergborrmaskin (snarare minirigg) kastade också intressanta skuggor.

Inte bara intressanta skuggor – de var långa också. Därför delade jag utan några betänkligheter upp dem i två bilder.

Även berget i sig kan ge intressanta effekter och eftersom det är en värld som lockar och kittlar fantasin tycker jag att den kan få se ut så också. En oftast mörk och diffus värld. Jag måste få fotografera fler tunnlar och lite gruvor och annat under jord, men att önskningarna ska gå i uppfyllelse är nog att hoppas på för mycket.

Ytterligare några bilder kommer i ett nytt inlägg så välkommen åter för att se och läsa mer!

5 svar

  1. Ah! Det förstår jag var en utflykt helt i din smak! Tack för rapporten!

    16 maj 2011 kl. 11:01

  2. Mats

    Kul bilder. Får nästan ta en tur med tvärbanan när allt är klart. Har aldrig nånsin åkt med den så det är väl på tiden helt klart… Eller ska man vänta tills man kan åka från Sollentuna till Saltsjöbaden? 😉

    16 maj 2011 kl. 12:30

  3. Tur att du hann med att träda in i underjordens alla underliga vindlingar. Tänk att ni fick gå på ett sådant ställe. Bra påhitt

    18 maj 2011 kl. 08:31

  4. Tusse

    Är det månne en egyptisk prinsessa som kastar sin svarta skugga i gravkammaren?

    21 maj 2011 kl. 15:32

  5. Staffan H

    Mira: Det var det absolut!

    Mats: Det dröjer innan den kommit så långt så jag rekommenderar en åktur redan nu.

    Skogsnuvan: Ett väldigt trevligt påhitt skulle jag vilja säga!

    Tusse: Inte alls omöjligt – det är bara fantasin som sätter gränser och ibland måste man låta den få fritt utlopp. 😉

    27 maj 2011 kl. 00:08

Kommentera

