Värre än vanligt…

Jakten på skugga i värmen

Över sommaren ska jag jobba skift igen. Det gör inte så mycket, för då får jag mer tid och tillfällen till att fotografera. Jag är nog svårt beroende av kameran numera. Idag var det ännu en varm och skön dag och vad letar man efter då om inte skugga. Sagt och gjort, jag gick på jakt efter inspirerande skuggor och det här är vad jag fann.

Om såg sig omkring var det inte så svårt. Nu kände jag inspirationen komma krypande. En skuggkavalkad – vad kul!

Folk tittade lite konstigt på mig när jag gick och fotograferade marken lite här och var, men jag bjuder på vad de händelsevis tänkte, tyckte och trodde om mig. Numera bryr jag mig inte det minsta om sådant.

Ooops, några speglingar och reflexer smög sig visst in. Det gör inget – de är välkomna de med.

Spännande former som sätter lite fart på fantasin. Idag disciplinerade jag mig till att uteslutande köra samma tema. Det går framåt med min utveckling.

Bilderna togs i hårt dagsljus. Annars föredrar jag oftast att fotografera i kvällsljus så här års. Det är mjukare och varmare och med en gnutta tur kan det bli väldigt vackra bilder. Det handlar om att sköta sina kort…

Därmed var det slut på den här kavalkaden. Undrar vad jag ska hitta på som tema imorgon? Äsch, det ger sig. I den här värmen ska man bara njuta av livet och ha det skönt. Fler värmeböljor år svenskarna!

 

4 svar

  1. Det är det här jag menar med att liksom ”titta bredvid” motivet. Se mellanrummen. Effekterna av det som man egentligen tänkte fotografera. Tänka snett är rätt! 🙂

    13 juni 2011 kl. 10:01

  2. I några dagar kunde man söka efter skuggan men den tiden gick fort över. Nu är det blåst regn och bara 7 grader varmt, som vanligt alltså. Åskan har tagit min dator igen..så nu får man gå på lån igen. Tänk att det ska vara lika varje år.
    Ser att du har lessnat lite på bloggen. Det är långt mellan inläggen. Hoppas att du kan visa lite av din fina sommarstad nu när du jobbar lite olika. Ser fram mot det.

    15 juni 2011 kl. 14:32

  3. Jätte läckra skuggbilder. Jag tycker att det är svårt att hitta motiv i solljuset, ljuset blir för skarpt och jag blir missnöjd. Därför var det skönt med lite regn i tisdags. Stod länge ute och plåtade regndroppar på vinrankan.

    16 juni 2011 kl. 21:46

  4. Staffan H

    Mira: Helt snett är ofta helt rätt, eller hur var det nu igen? 😀

    Skogsnuvan: Ledsnat på bloggandet har jag inte, men jag har haft fullt upp med annat och lagt tiden och krutet på det. Snart är det semestertider och då blir det förhoppningsvis annat av.

    Kersti: Det där skarpa sommarljuset är besvärligt att hantera. Eftermiddags- och kvällsljus kan vara väldigt fint att fotografera i. Sommarregn är underbart om man kan hålla kameran och sig själv torra.

    25 juni 2011 kl. 22:00

Kommentera

