Värre än vanligt…

Jag strök flagg

Det där med att utvecklas inom olika områden – som till exempel fotografi – gör att man rätt som det är inser att man står vid ett vägskäl. Man har att välja mellan att fortsätta på den inslagna vägen eller att ta av åt ett nytt håll. Hittills har jag konsekvent och envist vägrat Photoshop. Det programmet har jag hittills tyckt varit för stort och för avancerat för mig, trots att jag vet att var och varannan kotte använder någon variant av det idag.

Istället har jag använt det program som följde med kameran för att kunna redigera och konvertera RAW-filerna till .jpg-format och finputsen och specialare har jag gjort i GIMP som är ett bra gratisprogram. Fortfarande anser jag mig vara smått galen som beställt Photoshop, för det är inte precis ett billigt program, men ju mer jag håller på, desto tydligare blir det att jag måste ha ett rationellare arbetsflöde när det gäller redigeringen. Det började helt enkelt bli för omständligt och tidsödande.

Jag tycker fortfarande att digital bildbehandling är tråkigt, men med alla möjligheter som nu finns i Photoshop plus att jag så att säga kommer att kunna göra allt på en gång kanske det blir roligare i slutänden. Det är åtminstone min förhoppning. När jag fått programmet kan det regna bäst det vill under semestern. Jag kommer ändå att sitta bakom datorn och försöka lära mig programmet.

 

 

2 svar

  1. Då får vi hoppas att det kommer att regna mycket för det tar tid att få grepp om det. Jag gick kusen de har på Jönköpings högskola i samarbete med Moderskeppet. Den var kanonbra och men det finns hur mycket till som helst att lära och det kan faktiskt vara riktigt kul. Om du inte redan har dem så kan jag rekommendera moderskeppets guider där får man på ett bra och pedagogiskt sätt lära sig om photoshop. Det finns ett gäng olika beroende på vad det är man vill lära sig. Kika in på deras hemsida.
    Jag gick också deras kurs visuell kommunikation som också den var en väldigt bra kurs. Nu har jag anmält mig till en teknikkurs på fotografiska till hösten. Inser att jag behöver lite mer av den varan för att komma vidare eller det är i alla fall vad jag tror.

    9 juli 2011 kl. 16:59

  2. Staffan H

    Kersti: Tack för regnönskningen och alla tipsen! 😀

    Moderskeppet har en kompis tipsat mig om tidigare, så när jag fick programmet gick jag in på deras hemsida och håller nu som bäst på med grundkursen. Ett och annat kände jag till sedan tidigare, men jag bestämde mig för att inte ta risken att missa något bara för att jag var korkad nog att tro att jag kunde grunderna. Alltså har jag verkligen börjat från början här.

    Jag kan verkligen instämma i ditt beröm, för deras kurser är mycket pedagogiska och bra. Med sådana kurser blir lärandet både roligt och lätt. Att det blir fler kurser har jag redan bestämt mig för.

    Förresten så gick jag ju en kurs på Fotografiska i våras och jag tyckte den var jättebra, så min förhoppning är att du får ut mycket av den. Såvitt jag kan förstå behöver vi alla vidareutbilda oss på ett eller annat sätt för att utvecklas och komma vidare. Heja dig! 😉

    10 juli 2011 kl. 22:53

Kommentera

