Värre än vanligt…

En eftermiddag på Södermalm

En solig och varm onsdagseftermiddag och jag bestämde mig för att fotografera det som jag råkade få syn på och gilla. Därför bjuder jag idag på blandad kompott, men det tar jag å andra sidan inget extra för.

Finlandsfärjor hör normalt inte till de flytetyg jag finner estetiskt tilltalande, men om man går lite närmare kan man förstås hitta roliga detaljer att fånga med kameran.

Pollaren verkar ha hamnat i kläm, men det vet den inte om och därför står den där, gul och fin i eftermiddagssolens sken.

Nu är det sommar och färjekriget har tagit fart igen. Fri konkurrens i all ära, men sträckan Slussen-Djurgården – är den verkligen någonting att slåss om? Det är visserligen mycket folk som åker färja sommartid, men ändå. Flaggskepp vet jag vad det är, men en flaggfärja?

Då var den här färgprakten roligare att se. Eftermiddagssolen lyser genom reklamflaggorna och får dem verkligen att glöda. En sak som börjar oroa mig är om vi kommer att få en generation av digitalfotografer som inte förstår de grundläggande fotografiska principerna fullt ut, utan kommer att bli en sorts grafiker som jobbar med fotografi? Man kan fixa nästan allt i Photoshop, men det är roligare och enklare om man förstår att ta vara på de tillfällen man får alldeles gratis.

 

4 svar

  1. Det ser verkligen somrigt och fint ut med de glada färgorna som går på vattnet i Stockholm. Här går bara en och annan roddbåt förbi.
    Digitalfotogaf, sån är nog jag och vet inte ett dugg om hur en kamera fungerar men…..jag vet inte hur en dator fungerar heller. Huvudsaken att hjärtat är med som man säger eller++

    9 juli 2011 kl. 06:17

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Du har så rätt så, det var en härligt somrig eftermiddag och massor av färgglädje, även om sommarsolen gör det svårt att fånga med kameran. Du har också helt rätt i att huvudsaken är att hjärtat är med. Då fixar det sig! 🙂

    10 juli 2011 kl. 22:45

  3. Se här min vän, jag har gjort ett inlägg till dig. Barfota utan strumpor och skor. Mitt i semestern… http://mirasmirakel.blogspot.com/2011/07/anten-grafsnas-jarnvag.html

    10 juli 2011 kl. 23:30

  4. Staffan H

    Mira: Tackar så mycket. Nu blev jag jättenyfiken.

    17 juli 2011 kl. 12:07

Kommentera

